عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان

بررسی عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان

هر کسی که دندان داشته باشد در معرض پوسیدگی قرار می گیرد، اما عوامل زیر می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. تا انتهای مطلب همراه دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان باشید تا عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

-محل قرارگیری دندان:

پوسیدگی دندان اغلب در دندان های پشتی (مولر و پرمولر) رخ می دهد. این دندان ها شیارها، حفره ها و ریشه های متعددی دارند که می توانند به راحتی ذرات غذا را جمع کنند. از این رو، تمیز کردن آنها دشوارتر از دندان هایی جلویی است. برخی از مواد غذایی که طولانی مدت به دندان های شما می چسبند مانند عسل، شکر، میوه های خشک، کیک، کلوچه، آب نبات سفت و … بیش از سایر غذاها باعث پوسیدگی دندان ها می شوند زیرا به راحتی با بزاق دهان شسته نمی شوند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : بررسی مزایا و معایب آمالگام

میان وعده های مکرر:

نمی توان تاثیر تغذیه بر دندان ها را انکار کرد. زمانی که به طور مرتب میان وعده می خورید یا نوشیدنی های شیرین میل می کنید، با باکتری های دهان سوخت بیشتری جهت ایجاد تولید اسید می کنید و در نتیجه این اسید می تواند به دندان های شما حمله کرده و آن را فرسوده کند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی های اسیدی نیز در طول روز می توانند با ایجاد یک حمام اسیدی، پوسیدگی را گسترش دهند.

سوزش یا رفلاکس معده:

سوزش یا رفلاکس معده می تواند باعث جاری شدن اسید معده در دهان شما شده و در نتیجه مینای دندان های شما از بین برود. این مسئله می تواند آسیب قابل توجهی به دندان ها وارد کند. اسید معده باعث می شود که عاج دندان در معرض حمله باکتری قرار گیرد و در نتیجه پوسیدگی گسترش یابد. در این صورت، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد که با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا رفلاکس معده، دلیل از بین رفتن مینای دندان است یا خیر.

عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

اختلالات اشتها:

بی اشتهایی یا پرخوری نیز می توانند منجر به فرسایش و ایجاد حفره دندان ها شوند و از این رو باید آنها را در روش های مبارزه با پوسیدگی دندان مد نظر داشته باشید. اسدی معده ناشی از استفراغ مکرر دندان ها را شسته و حل مینای دندان را آغاز کند. اختلالات خوردن نیز می توانند در تولید بزاق دهان مشکلاتی را به وجود آورند.

تغذیه نوزاد هنگام خواب:

زمانی که به نوزادان قبل از خواب بطری شیر خشک، آب میوه و سایر مایعات حاوی قند می دهند، این نوشیدنی ها ساعت ها روی دندان های آنها باقی مانده و باکتری های ایجاد پوسیدگی از آنها تغذیه می کنند. اگر پس این کار ادامه یابد و پس از نوشیدن این مایعات دندان های نوزاد تمیز نشوند، پلاک به سرعت ایجاد شده و می توان اولین مراحل پوسیدگی را شاهد بود.

عدم دریافت فلوراید کافی:

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی و یکی از روش های مبارزه با پوسیدگی دندان به شمار می رود که می تواند حتی مراحل اولیه آسیب دندان را معکوس کند. فلوراید به دلیل فوایدی که برای دندان ها دارد، به بسیاری از منابع عمومی از جمله آب اضافه می شود. همچنین یک ماده رایج در خمیر دندان برای شستشوی دهان است.

سن:

سن نیز می تواند به عنوان یک فاکتور در روش های مبارزه با پوسیدگی دندان در نظر گرفته شود. برای مثال، در ایالات متحده، حفره در کودکان و نوجوانان بسیار شایع شده است. افراد مسن نیز در معرض خطر قرار دارند که این امری طبیعی می باشد. با گذشت زمان، دندان ها ممکن است ساییده شده و لثه ها عقب بروند. در نتیجه دندان ها در برابر پوسیدگی ریشه آسیب پذیر می شوند. افراد مسن نیز به دلیل مصرف داروهای بیشتر با کاهش بزاق دهان مواجه شده که این مسئله می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

دهان خشک:

خشکی دهان به دلیل کمبود بزاق ایجاد می شود که با شستن غذا و پلاک می تواند با پوسیدگی دندان مبارزه کند. مواد موجود در بزاق همچنین به مقابله با اسید تولید شده توسط باکتری کمک می کنند. برخی از داروها یا شرایط پزشکی مانند اشعه سر و گردن و یا بعضی از داروهای شیمی درمانی می توانند با کاهش تولید بزاق خطر ایجاد حفره یا پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

راه های ارتباطی با دکتر سید حمید رضویان 


مطالب پیشنهادی :

مزایای درمان ریشه دندان چیست؟

عوارض استفاده از آمالگام در پرکردن دندان

علل و عوارض پوسیدگی دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *