کیست لثه چیست؟

کیست لثه چیست؟

کیست لثه یک کیست سطحی کوچک است که در غشای مخاطی دهان ایجاد می­شود و همانطور که از اسم آن مشخص است، یک ضایعه استخوانی آلئولار نیست.

کیست لثه یک کیسه یا توده تشکیل شده در زیر پوست یا در استخوان است. این کیست می­تواند خالی بوده یا حاوی مایع باشد. همچنین کیست یک عامل سرطانی نیست. کیست در عمل یک نوع بافت خاص است که به آن بافت پوششی یا اپیتلیوم گفته می­شود. این نوع از بافت بطور معمول در لایه ­های رویی بدن همچون پوست یا داخل دهان ایجاد می­شود. کیست­ها ممکن است از سلول­های پوششی تشکیل شوند و با حرکت به لایه­های زیرین بدن شروع به تکثیر کنند.

کیست­های دهانی در سر یا گردن مشاهده می­شوند. در عمل این نوع کیست می­تواند در استخوان فک، یا در بافت­های نرم همچون غدد بزاقی، پوست یا داخل دهان ایجاد شود. در عمل انواع بسیار زیادی از کیست وجود دارد.گاهی اوقات یک کیست استخوان فک در بافتی ایجاد می­شود که دندان­ها را می­سازد. به این نوع کیست در اصطلاح کیست ادونتوژنیک گفته می­شود. این نوع از کیست فک می­تواند به میزانی رشد کند که باعث حرکت و جابجایی دندان از موقعیت صحیح آن و ایجاد مشکل در عمل گاز گرفتن و جویدن غذا شود.

یک کیست ادونتوژنیک بزرگ همچنین می­تواند منجر به ضعیف شدن فک شود. در این حالت کیست تشکیل شده جایگزین بافت سخت استخوان می­شود و باعث می­شود احتمال شکستگی استخوان فک بیشتر شود. استخوان فک در صورت ایجاد این نوع کیست می­تواند متورم شده، عفونت کرده و دردناک شود. یک نوع از کیست ادونتوژنیک به نام ادونتوژنیک کراتوسیست با سرعت بسیار زیاد رشد می­کند. به همین خاطر درمان این نوع کیست دشوار است و بیشتر از سایر موارد کیست­ها امکان بازگشت و عود مجدد آن وجود دارد. افرادی که دارای یک مشکل ارثی به نام سندروم مادرزادی سلول­های بنیادی هستند به احتمال بیشتر به این نوع کیست مبتلا می­شوند.

رایج­ترین نوع کیست­هایی که در دهان ایجاد می­شوند کیست پری آپیکال است. این نوع کیست در نتیجه ایجاد عفونت در پالپ یا عصب دندان ایجاد می­شود. پوسیدگی دندان علت اصلی شکل­گیری این نوع خاص از کیست است. یک کیست دنتیگروس در تاج دندان زمانی ایجاد می­شود که هنوز تاج در دهان ظاهر نشده است. این نوع کیست می­تواند منجر به تحلیل رفتن ریشه­ های دندان­هایی شود که در ناحیه مورد نظر به تازگی در آمده­اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *