کاربردهای تصویربرداری CBCT برای ایمپلنت دندان

بررسی کاربردهای تصویربرداری CBCT برای ایمپلنت دندان

لبخند زیبا و چشم نواز بر پایه ای از استخوان ها و لثه های سالم ایجاد می شود تا شما از لبخند زدن هیچ هراسی نداشته باشید. تصویربرداری CBCT بخش مهمی از مراقبت های پریودنتال با کیفیت بالا است که به شما برای حفظ سلامت کامل دندان کمک می کند. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان کاربردهای تصویربرداری CBCT برای ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

در حال حاضر محبوبیت CT با پرتو مخروطی دندان به سرعت افزایش یافته چرا که تصاویر سه بعدی در جراحی های ترمیمی و روش های کاشت دندان بسیار ارزشمند و ضروری می باشد. برخی از مزایای مهم فناوری CT پرتو مخروطی در حوزه دندانپزشکی به شرح زیر است:

کیفیت و دقت بالای تصویر

عکس CBCT دندان برای ایمپلنت در یک نقطه خاص قرار می گیرد و به دندانپزشکان اجازه می دهد ناحیه ای را که به کوچکی ریشه یک دندان است را به طور کامل و دقیق بررسی کنند. قابلیت های سه بعدی به این معنی است که دندانپزشک می تواند آنچه را که در دهان بیمار می گذرد از زوایای مختلف برای تشخیص بهتر و ارزیابی کامل مشاهده کند.

ارائه تصاویر کامل از استخوان و بافت نرم

برخلاف اشعه ایکس و رادیولوژی، عکس CBCT دندان برای ایمپلنت می تواند استخوان ها و بافت های نرم را به راحتی اسکن کند. این اسکن اطلاعات بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی دندان ارائه می دهد و به دندانپزشک اجازه می دهد تا برنامه درمانی دقیق تری برای ترمیم بافت آسیب دیده تدوین کند.

دوز کمتر تابش

اسکن CBCT از اشعه های با طول موج بلندتری برای عکس برداری های دهان و دندان نسبت به سی تی اسکن معمولی استفاده می کند. به همین خاطر پس از انجام اسکن هیچ تشعشعی خطرناکی بر روی بافت های و بدن بیمار باقی نمی ماند. با این حال، بیمار زن در صورت بارداری باید شرایط خود را به دندانپزشک اطلاع دهد تا در حین عکسبرداری اقدامات احتیاطی را انجام گیرد.

سریع و بدون درد

اسکن کامل دهان توسط فناوری CBCT اغلب بین ۲۰ تا ۴۰ ثانیه طول می کشد. که دندانپزشک کمتر از ۱۰ ثانیه برای اسکن یک ناحیه خاص نیاز دارد. در این سیستم یک دندانپزشک می تواند صدها تصویر را در یک اسکن تولید کند و دید جامعی از دهان و دندان های بیمار داشته باشد. هر اسکن می تواند چندین نما و زوایای ایجاد کند که دندانپزشک می تواند برای ارزیابی کامل آن ها را بررسی و یا دستکاری کند.

آشنایی با ​عکس CBCT دندان برای ایمپلنت | بهترین دندانپزشک اصفهان

افزایش دقت دندانپزشک

با تصویربرداری CBCT، دندانپزشکان و جراحان دهان می توانند محل دقیق و آناتومی اعصاب، سینوس ها و دیگر ساختارهای حیاتی را ببینند. این اطلاعات امکان قرار دادن دقیق تر ایمپلنت های دندانی را فراهم می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد و نتیجه موفقیت آمیز را تضمین می کند.

تشخیص دقیق و برنامه ریزی بهتر درمان

تصویربرداری CBCT امکان ارزیابی جامع استخوان فک و ساختارهای اطراف را فراهم می کند. که برای برنامه ریزی موثر درمان بسیار مهم است. دندانپزشکان و جراحان دهان می توانند از تصاویر سه بعدی برای تعیین محل و جهت گیری بهینه ایمپلنت های دندانی استفاده کنند و از تناسب و عملکرد بهتر اطمینان حاصل کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

کاهش زمان جراحی

با ارائه تصاویر سه بعدی دقیق توسط تصویربرداری CBCT نیاز به اشعه ایکس متعدد و برداشت های فیزیکی بافت دهان و دندان به طور کامل از بین می رود. این کار باعث صرفه جویی در زمان شده تا استرس و ناراحتی بیمار را به میزان قابل کاهش دهد. علاوه بر این، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تصویربرداری CBCT امکان یک روش جراحی سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند.

نتایج بهتر بیمار

با بررسی دقت و برنامه‌ریزی درمانی بهتر توسط تصویربرداری CBCTمی تواند به بیماران مختلف کمک نمود. تا از نتایج فوق العاده روش های درمانی تعیین شده لذت بیشتری ببرند. ایمپلنت های دندانی می توانند جایگزین دندان های از دست رفته و بازگرداندن لبخند بیمار شوند که منجر به بهبود سلامت دهان، عملکرد و عزت نفس می شود.


مطالب پیشنهادی :

علل و علائم ایجاد جرم دندان

موارد نیاز به تعویض ایمپلنت دندان

اهمیت جرم گیری بعد از کامپوزیت دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *