نکاتی در مورد روکش‌ پی اف ام دندان

بررسی نکاتی در مورد روکش‌ پی اف ام دندان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان نکاتی در مورد روکش‌ پی اف ام دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

روکش‌ پی اف ام چیست؟

روکش‌های پی اف ام روکش‌هایی هستند که از ترکیب فلز و چینی تشکیل شده‌اند و امروزه در مطب‌های دندانپزشکی زیبایی بسیار استفاده میشوند. در استفاده از این روکش دور تا دور دندان شما را بخش فلزی پوشش میدهد و پرسلن یا چینی روی آن ترکیبی از زیبایی و استحکام را فراهم میکند. این روکش استحکام برابری نسبت به روکش‌هایی دارد که برخی تمام سرامیک هستند و طبیعتا روکش فلزی ممکن است عمر و ماندگاری بیشتری نیز داشته باشد.

اما در بخش‌هایی از دندان که گلیز روکش از بین رفته باشد دندان مقابل دچار سایش میشود. ممکن است این روکش‌ها دچار لب پریدگی یا ترک شوند که اگر جزئی باشد با استفاده از کامپوزیت دندان میتوان آن را ترمیم کرد در غیر اینصورت تعویض روکش دندان در انتظار شماست. برخی مواقع به دلیل تحلیل لثه، لبه فلزی روکش مخصوصا در دندان‌های جلویی مشاهده میشود و این اتفاق جلوه زیبایی نخواهد داشت. به همین علت بهتر است اگر از این نوع روکش استفاده میشود در دندان‌های جلویی نباشد.

ویژگی‌های روکش پی اف ام

  • جنس چینی لایه قابل رؤیت آن به دلیل شفافیت زیاد، شباهت زیادی به رنگ‌دندان دارد. به همین دلیل از جنس چینی برای ساخت جنس رویی این روکش استفاده می‌کنند.
  • روکش پی اف ام در برابر روکش‌های تمام سرامیکی از استحکام بیشتری برخوردار است.
  • باید بدانید که در مقابل روکش‌های سرامیک و فلزی، روکش پی اف ام عمر کمتری دارد.
  • اگر بعد از گذاشتن این روکش تحلیل لثه رخ دهد، قسمت فلزی دور آن پیدا می‌شود و این روکش زیبایی خود را از دست می‌دهد.

معرفی انواع روکش دندان زیرکونیا | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

نکات مراقبتی در روکش پی اف ام و زیرکونی

وقتی دندانپزشک برای شما پروتز ثابت دندان پی اف ام را مورد استفاده قرار می‌دهد، دیگر نباید زیاد نگران مراقبت‌های بعد از قرارگیری روکش باشید. اگر روکش پی اف ام را انتخاب کردید یادتان باشد که تنها باید بهداشت اصولی دهان و دندان خود را همانطور که قبل از گذاشتن روکش رعایت می‌کردید، همچنان رعایت کنید. یعنی هر شب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و در صورت تجویز دندانپزشک به‌صورت مرتب از دهان‌شوی استفاده کنید. در نگهداری از روکش زیرکونیا نیز باید اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. اما بدانید که نباید نگران تشکیل جرم و پلاک باشید. این روکش به دلیل سطح صاف و صیقلی مانندش، اجازه تشکیل جرم را نمی‌دهد.

مقایسه راحتی روکش پی اف ام با روکش زیرکونیا

میزان راحتی یک روکش برای هرکسی که قصد گذاشتن آن را دارد، مهم است. اگر می‌خواهید از روکش زیرکونیا استفاده کنید باید بدانید که این پروتز ثابت دندان به‌دلیل غیر فلز و اکسید بودن با عدم انتقال نوسانات دمایی، دندان‌های طبیعی شما را اذیت نمی‌کند. به‌همین دلیل دندان‌پزشکان از نظر راحتی این روکش را به بیماران خود توصیه می‌کنند. کسانی‌که نسبت به فلز آلرژی دارند، می‌توانند از این روکش استفاده کنند و اذیت نشوند.

در مورد روکش پی اف ام باید بدانید که در درون این روکش فلز قرار دارد. به همین دلیل اگر مواد غذایی یا نوشیدنی‌های سرد و گرم مصرف کنید، اذیت خواهید شد و این تفاوت دمایی را احساس خواهید کرد. از این رو روکش پی اف ام راحتی کمتری نسبت به روکش زیرکونیا دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

مراحل عصب کشی دندان

معرفی ایمپلنت دندان دیو

معرفی انواع روکش دندان زیرکونیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *