نکاتی برای قبل و بعد از جراحی لیفت سینوس

بررسی نکاتی برای قبل و بعد از جراحی لیفت سینوس

لیفت سینوس یک عمل جراحی است بنابراین همانند هر جراحی دیگر میتواند عوارضی داشته باشد. اما عارضه اختصاصی این عمل، سوراخ شدن یا پارگی غشای سینوس است. اگر چنین اتفاقی بیفتد قابل ترمیم است و جراحی ادامه پیدا می کند. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان نکاتی برای قبل و بعد از جراحی لیفت سینوس را مورد بررسی قرار می دهیم.

گاهی اوقات در مواردی که پارگی غشای سینوس بزرگ است ممکن است لازم باشد به آن فرصت داده شود تا بهبود یابد و سپس لیفت (مدتی بعد) انجام شود. خطر مهمتر این عمل جراحی، عفونت سینوس است. جراح داروهایی برای جلوگیری از عفونت می دهد که حتما طبق دستور او باید مصرف کنید. باید مراقب باشید عطسه شدید نکنید یا حرکتی نکنید که پیوند جا به جا شود. به همین علت در فصل آلرژی انجام این جراحی توصیه نمی شود.

امکان انجام عمل کاشت ایمپلنت دندان همزمان با لیفت سینوس

معمولا لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت انجام می شود چون استخوان نیاز به چند ماه زمان دارد تا رشد کند و جوش بخورد و محکم شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهند پیوند استخوان سه ماه طول می کشد تا کامل محکم شود و جوش بخورد. از آنجایی که پایه ایمپلنت باید در داخل استخوان فرو رود، بهتر است بگذارید پیوند خوب محکم شود و سپس ایمپلنت بگذارید.

شرایطی عدم انجام همزمان عمل لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت

• اگر عفونت قابل ملاحظه ای روی داده است.
  • اگر اسکن استخوان و معاینات پیش از جراحی نشان می دهند ممکن است ثبات استخوان برای کاشت فوری ایمپلنت کافی نباشد.
  • با این حال بسته به اندازه پیوند و شرایط خود بیمار، لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را ممکن است بتوان همزمان انجام داد. شرایط هر کسی تفاوت دارد و دندانپزشک باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

افراد واجد شرایط برای عمل لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان

در صورتی که دندان از دست رفته یا صدمه دیده خود در فک بالا را می خواهید با ایمپلنت جایگزین کنید اما استخوان فک در عقب دهان در نزدیکی های سینوس، کافی نیست ممکن است لازم باشد این عمل جراحی را پشت سر بگذارید.

علت کمبود استخوان در این ناحیه میتواند یکی از موارد زیر باشد:

• نقص مادرزادی
  • بیماری پیشرفته لثه و پریودنتال
  • سرطان
  • برخی درمانهای پزشکی یا دارویی
  • تحلیل رفتن استخوانها با افزایش سن
  • لیفت سینوس در مواردی هم که سینوسها خیلی به فک بالا نزدیک هستند و فضای کافی برای ایمپلنت وجود ندارد انجام می شود.

مراقبت های پس از عمل لیفت لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

آمادگی های پیش از عمل جراحی لیفت سینوس

لیفت سینوس در واقع یک عمل پیوند استخوان است. برای افزودن مواد پیوندی به فک بالا، میتوان از استخوان بدن خودتان استفاده کرد. اولین قدم در آماده شدن برای جراحی لیفت سینوس این است که مشخص کنید منبع برداشت استخوان از کجا باشد. سه نوع پیوند استخوان وجود دارد:

• استخوان بدن خودتان که معمولا از جای دیگری از دهان یا بدن برداشته می شود که به آن اتوژن یا اتوگرافت می گویند.
  • استخوان جسد که به آن پیوند آلوژنیک می گویند.
  • استخوان گاو که به آن زنوگرافت می گویند.
  • استخوان سنتزی (مصنوعی)

پس از تعیین منشا استخوان پیوندی، ساختار سینوس و فک شما بررسی و به دقت اندازه گیری می شود تا ارتفاع و پهنای استخوان در محل کاشت و مقداری که باید سینوس بالاتر برود مشخص شود. پس از این، برای لیفت اقدام می شود.

نحوه انجام عمل جراحی لیفت سینوس

عمل لیفت سینوس کم خطر و ساده است. در این عمل جراحی مراحل زیر انجام می شود:

• بی حسی موضعی یا بیهوشی، استفاده می شود تا در حین عمل دردی احساس نکنید.
  • بافت لثه در پشت دندانهای بالا برش می خورد تا دندانپزشک به استخوان فک دسترسی پیدا کند.
  • بافت لثه بالا زده می شود، برش دایره ای کوچکی در استخوان ایجاد می شود تا از طریق آن پرده غشایی کف سینوس به آرامی بالا کشیده شود.
  • پس از بالا کشیدن بخش استخوانی حفره سینوسی، حفره ایجاد شده با پیوند استخوان که از قبل آماده شده است پر می شود.
  • پس از آن، جراح بریدگی ها را با بخیه می بندد.

مدت زمان عمل جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت

این عمل جراحی بین یک و نیم تا دو ساعت زمان میبرد. جوش خوردن و بهبودی کامل سینوس شش ماه زمان می برد. پس از آن استخوان به قدری قوی شده است که بتواند ایمپلنت را نگه دارد بنابراین می توانید ایمپلنت بگذارید.

افراد نامناسب برای عمل لیفت سینوس

کسانی که شرایط زیر را دارند ممکن است از انجام این عمل منع شوند:

• سینوزیت حاد
  • سرطان
  • بیماریهای خود ایمنی
  • فقدان استخوان بین لایه مخاطی دهان و لایه مخاطی سینوس
  • اچ آی وی یا ایدز
  • اختلالات انعقاد خون

شرایط بیمار پس از لیفت سینوس

کسانی که عمل لیفت سینوس را انجام می دهند می توانند همان روز به منزل برگردند و نیازی به بستری نیست. بعد از عمل لیفت سینوس مشکلات زیر را در حد خفیف تجربه می کنید که موقتی است و برطرف می شود:

• ورم

اقدامات لازم در دوره بهبودی پس از عمل لیفت سینوس

مهمترین کاری که باید انجام بدهید جلوگیری از ورود فشار به محل عمل است. بنابراین از هر گونه فشار در بینی (تا می توانید عطسه هم نکنید و در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیرید) جلوگیری کنید. چرا که ممکن است مواد پیوند استخوان حرکت کرده و بخیه ها شل شوند. پس از این که به خانه رسیدید، اسپری سالین (محلول آب نمک) تهیه کنید و با آن بینی خود را مرطوب نگه دارید. این کار برای جلوگیری از گرفتگی بینی و تورم آن است.

احتمالا برایتان آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) تجویز می شود. شاید دهانشویه ضد عفونی نیز تجویز شده. در این صورت حتما طبق دستور دکتر داروها را مصرف کنید تا از عفونت جلوگیری شود. برای کاهش ورم و درد در روز اول پس از عمل چندین مرتبه یخ پیچیده داخل دستمال را روی محل بگذارید. یک هفته یا ده روز پس از جراحی باید به جراح مراجعه کنید تا وضعیت پیوند را بررسی کند. اگر بخیه های قابل جذب استفاده نشده باشد، در این جلسه بخیه هایتان را نیز می کشد. در برخی موارد از بیمار میخواهند چند مرتبه دیگر نیز در آینده مراجعه کند. تا از جوش خوردن درست استخوان اطمینان حاصل شود. عکس رادیولوژی (اشعه ایکس) نیز از فک میگیرند.

مراقبت های پس از عمل لیفت لثه

معایب و مزایا اسنپ آن اسمایل