مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه (قسمت۲)

مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه (قسمت۲)

در این محتوا به ادامه ی مقاله ی «مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه» میپردازیم.

  • خال گوشتی آبی رنگ

خال‌های گوشتی آبی رنگ نیز مثل لک سیاه دلیل پزشکی مشخصی ندارند و بی‌خطر هستند اما در صورتی که اندازه خال گوشتی آبی رنگ بیشتر از حد طبیعی شود و با عوارض و مشکلات دیگر لثه و دندان همراه باشد ممکن است پزشک از نمونه برداری برای تشخیص سرطان استفاده کند.

  • آکانتوما دهانی

منظور از آکانتوما دهانی یک نوع تومور سیاه رنگ بی‌خطر است که ممکن است در بخش‌های مختلف دهان مثل زبان، لثه، داخل لب، سقف دهان و … ایجاد شود، تشخیص سیاهی لثه به علت آکانومتا دهانی تنها با معاینه و بررسی دقیق دندانپزشک امکان پذیر است اما در کل آکانتوما دهانی بدون عوارض است و اصولا نیاز به درمان ندارد.

  • سرطان دهان

سرطان دهان، یکی از خطرناک‌ترین دلایل ایجاد سیاهی لثه می‌باشد، اگر تیرگی لثه‌های با علائمی مثل زخم دهان و باقت لثه، خونریزی لثه، حساسیت بالای دندان‌ها، احساس درد شدید، ایجاد تغییر در تن صدا، تورم و التهاب دهان و لثه و …. همراه باشد ممکن است که علت سیاهی لثه سرطان دهان باشد، البته این مشکل را نیز می‌توان به کمک جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی به راحتی برطرف کرد.

مهم‌ترین علامت‌های سرطان دهان

  1. زخم لب
  2. زخم لب
  3. لکه سفید داخل دهان
  4. لق شدن دندان ها
  5. توده در دهان
  6. درد فک
  7. درد گوش
  8. احساس درد زمان بلع

مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه (قسمت2) | بهترین دندانپزشک اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان (بهترین دندانپزشک اصفهان)

  • ملانین

ملانین یک ماده مفید برای ایجاد تیرگی در بخش‌های مختلف بدن مثل رنگ مو، چشم‌ها، پوست و …. است هر چه قدر که میزان ملانین تولید شده در بدن بیشتر باشد رنگ اندام‌ها تیره تر خواهند بود و لثه‌ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. البته اگر رنگ لثه در یک بازه زمانی کوتاه ناگهان تیره شود احتمالا دلیل سیاهی لثه ربطی به ملانین ندارد و باید برای تشخیص علت مشکل از دندانپزشک کمک گرفت.

  • استعمال دخانیات

در صورت استعمال مداوم دخانیات، نیکوتین موجود در سیگاری و قلیون روی عملکرد متعادل سلول‌های ملانویسیت اثر منفی گذاشته. موجب بیش‌فعالی این سلول‌ها در فرایند تولید ملانین می‌شوند. در نتیجه ملانین بیشتر از حد نیاز در بدن دلیل سیاه شدن لثه، داخل گونه‌ها و لب پایین می‌شود.

  • دارو درمانی

گاهی اوقات سیاهی لثه از عوارض جانبی بعضی داروها مثل ماینو ساکلین (Minocycline) است که برای درمان آکنه تجویز می‌شود در این شرایط جای هیچ‌ نگرانی نیست و می‌توان با مشورت دندانپزشک و پزشک متخصصی که داروی دارای عارضه سیاهی لثه را تجویز کرده است اقدام به تغییر دارو و درمان تیرگی لثه کرد.

 


مطالب پیشنهادی سایت دکتر دکترسید حمید رضویان (بهترین دندانپزشک اصفهان):

مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه (قسمت۱)

سیاه شدن لثه نشانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *