منظور از شکستگی و آسیب های جزئی دندان چیست؟

منظور از شکستگی و آسیب های جزئی دندان چیست؟

معرفی روش های کاربری و موثر برای ترمیم دندان شکسته

دندان های شکسته و لب پر شده علاوه بر بروز دردهای مداوم، موجب نا زیبا شدن چهره شده و طرح لبخند فرد را تحت شعاع قرار می دهد. البته اگر دندان شکسته در ردیف جلو فک بالا و پایین قرار داشته باشد، مشکلات ظاهری بیشتری را برای چهره فرد و طرح لبخند او به وجود می آورد. از طرف دیگر دندان های شکسته و لب پر شده به شدت در معرض پوسیدگی و خرابی وجود دارند و عدم ترمیم آنها موجب از بین رفتن کامل دندان می شود. با توجه به این موارد می توان گفت ترمیم دندان شکسته (repair broken tooth) اهمیت فراوانی دارد و می بایست دندان های شکسته با استفاده از روش های مؤثر ترمیم شوند.

 

منظور از شکستگی و آسیب های جزئی دندان چیست؟

به طور کلی آسیب های جزئی به عاج و مینای دندان را شکستگی دندان می نامند. این دسته از مشکلات و ناهنجاری های دندان در مراحل اولیه قابل کنترل بوده و برگشت پذیر هستند. به نحوی که خیلی آسان و در مدت زمان اندک با کمترین هزینه می توان ترمیم دندان شکسته را انجام داد. بدین منظور می توان با مراجعه مستمر به دندانپزشک و انجام ویزیت های ۶ ماهه از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری کرد. تا ضمن مشاهده هرگونه آسیب به مینا و عاج دندان، اقدامات لازم جهت ترمیم آن انجام گردد.

منظور از شکستگی و آسیب های جزئی دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهانصفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

 

دلایل اصلی شکستگی دندان کدامند؟

شدت و میزان آسیب دیدگی و شکستگی دندان ها با توجه به علت آن متفاوت است. در واقع دلایل اصلی شکستگی دندان، میزان صدمه به مینا و عاج دندان را تعیین می کند و براساس آن می توان اقدامات لازم را جهت ترمیم دندان شکسته انجام داد. دلایل اصلی و عمده شکستگی دندان به شرح زیر عبارت است از:

  1. سوانح رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری
  2. زمین خوردن حین راه رفتن و دویدن
  3. آسیب به صورت، فک و دهان هنگام انجام ورزش فوتبال، هندبال، والیبال، بسکتبال و …
  4. جویدن مواد غذایی سفت
  5. شکستن اجسام سخت با دندان
  6. سقوط از ارتفاع

اهمیت ترمیم دندان های شکسته

بعضی از افراد بر این باورند که شکستگی دندان یک مشکل شایع است و نیازی به رسیدگی و درمان ندارد. چرا که دندان شکسته راهی به جز پوسیدگی، خرابی و از بین رفتن کامل ندارد. در حالی که اصلاً این گونه نیست و برای جلوگیری از آسیب کامل به دندان باید نسبت به ترمیم آن اقدام کرد. به عبارت دیگر می توان گفت ترمیم دندان شکسته اهمیت بسیار زیادی دارد و از بروز بسیاری مشکلات دهان، دندان و لثه جلوگیری می کند. از بین مشکلات رایج و شایع ناشی از شکستگی دندان ها می توان از آسیب به مینا و عاج دندان، مرگ بافت پالپ دندان، عفونت، آبسه دندان نام برد. بنابراین جهت جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات باید آن را جدی بگیرید و در اسرع وقت به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

 


مطالب پیشنهادی:

ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت

تقویت مینای دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *