ملاک انتخاب بهترین ماده برای ترمیم دندان

بررسی انتخاب بهترین ماده برای ترمیم دندان

قبل از اینکه بفهمید که برای پر کردن دندان بهترین ماده چیست باید چند نکته مهم در نظر گرفته شود. در مقاله امروز سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی و مطالعه انتخاب بهترین ماده برای ترمیم دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در معرض دید بودن ترمیم دندان

کامپوزیت همرنگ دندان است و هنگام صحبت کردن یا خندیدن اگر دندان ترمیم شده با کامپوزیت در معرض دید قرار بگیرد هیچ کسی متوجه آن نمیشود چرا که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. بنابراین تردیدی نیست که پر کردن دندان با کامپوزیت بسیار مطلوب‌تر و مورد پسندتر است. به خصوص در نواحی که دندان ترمیم شده در معرض دید قرار دارد زیبایی آن اهمیت بسزایی پیدا میکند. آمالگام تفاوت رنگ قابل توجهی با رنگ بخش طبیعی دندان که آن را احاطه کرده است دارد بنابراین توجه‌ها را به خود جلب میکند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : بررسی انواع مختلف مواد ترمیمی دندان

قرار گیری دندان در معرض فشار زیاد

یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت ترمیم های دندانی ترک خوردن و شکستن است. به همین علت در مواردی که نیروی بیش از حد معمول به مواد ترمیمی وارد میشود استفاده از کامپوزیت توصیه نمیشود. مثلا در بیمارانی که عادت بهم فشردن دندانها یا دندان قروچه دارند آمالگام مناسب‌تر است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد علت اصلی عدم موفقیت ترمیمهای کامپوزیتی شکستن ترمیم گزارش شده است.

بزرگی حفره دندانی که قرار است پر شود

به خاطر استحکام بیشتر آمالگام، در مواردی که اندازه حفره در دندانهای عقبی که فشار زیادی را تحمل میکنند زیاد باشد برای پر کردن آن آمالگام توصیه میشود. با این حال با پیشرفتهای اخیر در ساخت رزین کامپوزیت دندان ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد. برخی پژوهشهای اخیر تفاوت جزئی بین عملکرد آمالگام و کامپوزیت در پر شدگی‌های بزرگ را گزارش کرده‌اند. با این حال پژوهشی در سال ۲۰۱۰ که نرخ پایینی برای عدم موفقیت پر کردگی کامپوزیت گزارش کرده بود، در شرایطی که ترمیم زیادی در دندان لازم بود دوام آمالگام را بهتر گزارش کرد. در مواردی که ناحیه ترمیم کوچک باشد به خصوص اگر در نواحی از دندان باشد که تحت فشار زیادی قرار ندارد، نیروی بسیار کمتری به مواد ترمیمی وارد میشود بنابراین از این لحاظ آمالگام یا کامپوزیت تفاوتی نمیکند.

بررسی مزایا و معایب آمالگام | بهترین دندانپزشک اصفهان

احتمال پوسیدگی مجدد دندان

در برخی افراد به دلایل مختلف احتمال پوسیدگی مجدد دندان زیاد است. در چنین شرایطی وجود درز و حفره مانند وجود فاصله بسیار کم بین دندان و مواد پر کننده میتواند کمک زیادی به تجمع پلاک و باکتریهای عامل پوسیدگی دندان نماید. آمالگام دندان ماهیتا مهر و موم شونده است. به این صورت که تغییراتی در خود فلز رخ میدهد که هر گونه فضای میکروسکپی موجود بین مواد ترمیمی و دندان را پر میکند. اما در ترمیمهای چسبانده شده (باندینگ) مانند کامپوزیت، هنگام تابانیدن نور مخصوص کمی انقباض رخ میدهد. بنابراین حتی اگر کامپوزیت تنگاتنگ به دندان چسبیده باشد، باز هم ممکن است کمی انقباض یافته و احتمالا فاصله میکروسکپی بین دندان و مواد ترمیمی ایجاد شود.

آلرژی به فلز

آلرژی به فلز موجود در آمالگام در موارد نادر گزارش شده است. در این افراد استفاده از مواد ترمیمی کامپوزیت تنها راه درمان است. در تحقیقات صورت گرفته کمتر از صد مورد واکنش آلرژی به آمالگام دندان مشاهده شده است.

راه های ارتباطی با دکتر سید حمید رضویان 

مراقبت‌های پس از ترمیم دندان

ترمیم دندان به این معنی نیست که دندان شما دیگر به مراقبت و رعایت بهداشت نیازی ندارد. برعکس! زمانی که دندان را ترمیم می‌کنید، دندان شما از حالت طبیعی خود خارج شده و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. برخی از مواردی که می‌بایست پس از انجام ترمیم انجام دهید عبارتند از:

  • هر ۶ ماه یکبار، برای انجام چکاپ، به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • بهداشت دهان خود را به طور منظم و کامل انجام دهید.
  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید.
  • از دهانشویه‌های مناسب دندان‎های خود استفاده کنید.
  • از جویدن اشیاء سخت یا تمیز کردن دندان با اشیاء تیز مانند سوزن، جاسوییچی و… خودداری نمایید.
  • در صورت داشتن دندان‎قروچه در خواب، از نایت گارد مناسب استفاده کنید.
  • احساس بلندی دندان ناشی از بی‌حسی است در صورتی که بعد از برطرف شدن بی‌حسی احساس بلندی داشتید به دندانپزشک خود مراجعه نموده و در جهت رفع آن اقدام نمائید.
  • احساس درد پس از ترمیم دندان مخصوصا هنگام خوردن مواد غذایی طبیعی است و به مرور برطرف خواهد شد و گاهی تا یک ماه طول میکشد در صورت درد شدید و مداوم جهت درمان ریشه به دندانپزشک خود مراجعه نمائید.
  • پس از اتمام درمان و پایان جلسه درمان قبل از برطرف شدن بی‌حسی دندان داروی ضد درد مصرف نمائید.

مطالب پیشنهادی :

علائم انواع جوش لثه چیست؟

آشنایی با روش ترمیم دندان یا فیلینگ filling

بررسی علل حساسیت و درد دندان بعد از پرکردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *