مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان

دکتر سید حمید رضویان

دندانپزشک و متخصص درمان ریشه اصفهان

مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان

عدم توجه به دلایل هر یک از این موارد می تواند کل درمان کاشت ایمپلنت دندان را با شکست مواجه سازد یا آن که بیمار احساس نماید صرف هزینه و وقت فراوان، بیهوده بوده است! به همین جهت برای دندانپزشکان داشتن دانش روز و مهارت کافی در کاشت ایمپلنت دندانی، الزامی است که بتوانند بیمار را با شرایط درست و با در نظر گرفتن امکانات خود برگزینند و همچنین مواد عالی و وسایل لازم برای ایمپلنت دندان را در کلینیک فراهم سازند.

  • لق شدن و شکستگی پیچ  (Screw loosening)

  • شکستگی بدنه ایمپلنت

  • شکستگی در مواد ترمیمی

ورم در ناحیه جراحی ایمپلنت طبیعی است، که به طور معمول پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از عمل کاشت دندان کاهش پیدا می کند و در طول ۴ الی ۵ روز آینده کاملا بر طرف می شود.

برای جلوگیری از تورم غیر عادی و کاهش آن داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز خواهد شد به علاوه توصیه می شود که حتما از کمپرس سرد ( کیسه یخ، حوله سرد یا حوله نازکی که به دور یخ پیچیده شده است) از سمت خارجی صورت هر بار به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه با فاصله های زمانی ۱۰ – ۲۰ دقیقه ای در یکی دو روز پس از جراحی ایمپلنت دندان استفاده کنید. بعد از ۷۲ ساعت اگر تورم ادامه داشت می توان در صورت لزوم از کمپرس گرم استفاده کرد.

معمولا خونریزی پس از جراحی ایمپلنت دندانی ۱۰ دقیقه از بین می رود و به خوبی با اعمال فشار و کمپرس آب سرد و بخیه قابل کنترل است. ترشح بزاق بیشتر و با رنگ صورتی کمرنگ و خونابه کاملا عادی است و نباید با خونریزی تیره تر که دارای لخته است اشتباه گرفته شود.

در صورت بروز خونریزی سر خود را راست و بالا نگاه دارید از کمپرس سرد روی صورت خود استفاده کنید یک گاز استریل را تا کرده و روی محل خونریزی قرار دهید و محکم گاز بگیرید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در همان حال نگاه دارید و این عمل را در صورت نیاز چندین بار تکرار کنید و اگر خونریزی ادامه داشت حتما جراح خود را در جریان قرار دهید.

کبودی که در اثر خونریزی ممکن است پدیدار شود بعد از چند روز بهبود یافته و در طول ۱۰ روز ناپدید می شود. مقدار لخته های خون ممکن است باعث جابجایی کبودی و مشاهده آن در منطقه وسیعی از گردن شود که درپی جراحی ایمپلنت دندان ممکن است دمای بدن شما به صورت مختصر افزایش یابد که کاملا طبیعی است و این عکس العمل طبیعی بدن به راحتی با آسپیرین بزرگسالان به صورت یک یا دو عدد قرص هر ۴ الی ۶ ساعت قابل درمان است.

طولانی تر شدن تب ( بیش از ۴ روز) می تواند حاکی از عفونت باشد که در این صورت فورا باید مراتب را به اطلاع پزشک و جراح رساند.

اکثر بخیه ها از نوعی است که طی ۷ الی ۱۰ روز خود به خود از بین می رود بخیه ابریشمی و سیاه هستند و باید بعد از یک الی دو هفته توسط دندانپزشک برداشته شوند. خواب رفتگی، گز گز و یا حساسیت بیش از حد در اطراف لب و گوشه های دهان ممکن است افزایش یابد که معمولا موقتی است ولی ممکن است چندین ماه به طول انجامد.

حداقل ۱۲ ساعت بعد از عمل کاشت دندان از آبکشی دهان و یا استفاده از دهان شویه ها خودداری کنید. بعد از این مدت از محلول آب نمک ولرم ( یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم) و یا از محلول ۲% کلروهگزیدین برای شستشو استفاده کنید.

در طی ۲۴ ساعت اول از خوردن غذاهای سخت و گرم خودداری کنید زیرا موقع جویدن و خوردن ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود. از رژیم غذایی نرم و مایعات حاوی مقادیر لازمی از پروتئین، ویتامین و کلسیم استفاده کنید. در طول فرآیند ترمیم و یکپارچگی استخوانی شما بهترین فرد برای تعیین کیفیت رژیم غذایی خود هستید.

بعد از عمل ایمپلنت دندان با استفاده مجدد از دست دندان ممکن است با نقاط دردناک مواجه شوید که به راحتی با مراجعه به دندانپزشک و یا دندانساز قابل اصلاح است. پس از عمل جراحی کاشت دندان، کلینیک دندانپزشکی رویال با شما در ارتباط خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که بیمار با هیچگونه مشکلی مواجه نیست سپس ایمپلنت دندان بدون اعمال هیچگونه فشاری به مدت ۳ تا ۴ ماه رها خواهد شد و بعد از آن روی ایمپلنت دندانی باز می شود.

 


مطب اصفهان: (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهار شنبه)
دروازه شیراز، ابتدای چهارباغ بالا سمت چپ خیابان، جنب داروخانه وحید، بن بست شکوفه، مجتمع شکوفه، طبقه چهارم واحد ۴۰۳
تلفن هماهنگی: ۳۶۲۹۰۷۶۶-۰۳۱
همراه: ۰۹۳۷۷۹۰۳۵۰۲
مطب نجف آباد: (دوشنبه، پنجشنبه بعد از ظهر، جمعه صبح بعضی اوقات)
چهارراه شهرداری، ابتدای خیابان حافظ (جنب درب کلینیک فرهنگیان)، طبقه ی زیرزمین فیزیاتوراپی شفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *