مزایا و کارکرد واترپیک

بررسی مزایا و کارکرد واترپیک

در پاسخ به این سوال که واترپیک چیست؟ باید بگوییم که کار این دستگاه به نوعی نخ کشیدن دندان ها به همراه آب است. که به کمک یک وسیله خاص و مخصوص این کار را انجام می‌دهد. در ادامه مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی مزایا و کارکرد واترپیک خواهیم پرداخت.

همه میدانیم که بهترین و موثر ترین راه برای از بین بردن پلاک های دندانی و به طور کلی تمیز کردن دندان ها، مسواک زدن است. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که تکه ها و بقایای غذا بین دندانها و یا زیر لثه جای می‌گیرند که در این شرایط به راحتی نمیتوان با مسواک زدن آن ها را تمیز و پاک کرد. در چنین شرایطی یکی از بهترین روش ها، استفاده از نخ دندان است که کارایی بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. همچنین قیمت آن نیز نسبتا ارزان است اما برخی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند از نخ دندان به خوبی استفاده کنند. که در این صورت بهترین روش برای آنها استفاده از دستگاه واترپیک است.

این دستگاه با هدایت کردن جریان آب به ناحیه میانه دندان ها آن ها را تمیز می کند. البته در هنگام استفاده از واترپیک چیزی که بسیار اهمیت دارد مقدار فشار آب است که علاوه بر تمیز کردن دندان ها به نوعی ماساژ لثه ها را هم انجام می‌دهد و به بهبود سلامت آنها نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

چه افرادی باید از واترپیک استفاده کنند؟

آن دسته از افرادی که تحت درمان‌های ارتودنسی دندان ثابت قرار دارند و یا در دهان آنها پروتزهای ثابت مانند بریج وجود دارد بهتر است که از واترپیک برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده کنند. چرا که این افراد به سختی می‌توانند از نخ دندان استفاده کنند و برایشان خیلی سخت و دشوار است. این در صورتی است که با دستگاه واترپیک به راحتی این امر امکانپذیر است. نکته مهم دیگری که در مورد دستگاه واترپیک وجود دارد این است که این دستگاه قیمت تقریباً بالایی دارد و نگهداری از آن نیز کمی سخت است. چرا که باید در یک مکان و جایگاه مخصوص و مناسب نگهداری شود.

مطالعه بیشتر : تاثیر سن در ایمپلنت دندان

علاوه بر آن، شما نمی توانید از این دستگاه در محیط بیرون از منزل و یا جاهایی که برق وجود ندارد استفاده کنید. چرا که این دستگاه برای کار کردن حتما نیاز به برق دارد که این موضوع بسیار قابل توجه است. البته این را هم بگوییم که دستگاه واترپیک در انواع مختلف مانند قابل حمل، پرتابل و یا نوع ثابت ساخته شده است که می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید. این دستگاه در شکل های مختلفی نیز وجود دارد و حتی سر لوله های اضافی دارد که باعث می‌شود علاوه بر شما سایر اعضای خانواده نیز بتوانند از این دستگاه استفاده کنند که این خود نیز یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

بررسی علل ایجاد لبخند لثه ای | بهترین دندانپزشک اصفهان

مزایای استفاده از واترپیک چیست

واترپیک یک روش تقریباً جدید برای تمیز کردن دندان ها است. و با روش سنتی و قدیمی تمیز کردن دندانها یعنی استفاده از نخ دندان بسیار تفاوت دارد. این دستگاه با فشار آب تمامی جرم ها و غذاهای باقی مانده در اطراف دندان ها، بریج ها و روکش ها را پاک می کند و به جاهایی که دسترسی به آن ها با نخ دندان ممکن نیست نیز راه پیدا می‌کند. حتی به نابودی باکتری های موجود در دهان نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

چگونه باید واترپیک را مورد استفاده قرار داد؟

مطالعه بروشور

در ابتدا بهتر است که دستورالعمل نوشته شده در بروشور را به خوبی بخوانید و بر اساس این توصیه ها عمل کنید. چرا که معمولاً هر دستگاه، روش استفاده متفاوتی با دستگاه‌های دیگر دارد. بعد از اینکه مطالعه دقیقی از بروشور را انجام دادید؛ بر روی هولدر، تیپ مخصوص را قرار دهید. سپس در مرحله بعد در مخزن دستگاه، آب گرم بریزید و این مخزن را در دستگاه قرار دهید. بعد از این مرحله نیز لازم است که دستگاه به برق متصل شود. سپس با تنظیم فشار آب و گذاشتن آن بر روی فشار ملایم سر خود را به طرف سینک دستشویی خم کنید.

زاویه صحیح استفاده

البته می توانید در صورت لزوم فشار آب را بالا ببرید که این کار باید به تدریج انجام شود. بعد از خم شدن به سوی سینک دستشویی، تیپی را که از قبل انتخاب کرده بود در دهان خودتان بگذارید. و دستگاه را روشن نمایید و دندانهایتان را تمیز کنید. البته بهتر است که ابتدا از دندان های خلفی، کار تمیز کردن را شروع کنید. همچنین توصیه می‌شود که تیپ مخصوص را کمی بالاتر و به سمت لثه طوق دندان نگه دارید. و بعد از اینکه دندان های خلفی را به طور کامل تمیز کردید به تدریج تیپ را به سمت جلو بیاورید و دندان های جلویی را تمیز نمایید.

در رابطه با تمیز کردن فضای بین دندان ها با واترپیک باید بگویم که بهتر است برای تمیز کردن این فضا زمان بیشتری را اختصاص دهید. و با کمی مکث کردن این ناحیه را کاملاً تمیز کنید. در نهایت بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید و تمامی دندان‌ها و فضای بین آنها را تمیز کردید می توانید دستگاه را خاموش کنید. سپس تیپ را از قسمت هولدر جدا نمایید. برای تمیز کردن تیپی که استفاده کرده اید بهتر است مطابق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کارخانه سازنده واترپیک عمل کنید. که این توصیه ها را میتوانید از بروشور و دفترچه راهنمای موجود در جعبه مطالعه کنید و بر اساس آن عمل نمایید.

 


مطالب پیشنهادی :

نکاتی پیرامون ایمپلنت دندان

درمان حفره خشک ( درای ساکت )

مقایسه دنتور با ایمپلنت برای سالمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *