مزایای استفاده از روکش دندان زیرکونیا

بررسی مزایای استفاده از روکش دندان زیرکونیا

روکش زیرکونیا یک نوع روکش دندانی است که از مواد زیرکونیا (اکسید زیرکونیم) ساخته می‌ شود. این روکش‌ ها به عنوان یک گزینه محبوب در حوزه دندانپزشکی برای تقویت و زیبایی دندان ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان مزایای استفاده از روکش دندان زیرکونیا را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویژگی‌ هایی بارز روکش زیرکونیا:

استحکام بالا

زیرکونیا به عنوان ماده ای با استحکام بسیار بالا شناخته می ‌شود، که باعث می‌ شود روکش ‌های زیرکونیا استحکام و پایداری مناسبی داشته باشند.

ظاهر طبیعی

این روکش ‌ها به دلیل نزدیکی به رنگ و شفافیت دندان‌ ها، ظاهر طبیعی و جلب نگاه طبیعی دارند.

مقاومت در برابر خوردگی

زیرکونیا مقاوم در برابر خوردگی و لختی است که می‌ تواند عمر روکش را افزایش دهد.

سازگاری با بافت دهان

این روکش ‌ها با بافت ‌های دهان سازگاری داشته و به کاهش احتمال تحریکات و التهابات کمک می ‌کنند.

انتقال نور مناسب

زیرکونیا باعث انتقال نور بهتر از بسیاری از مواد دندانی می ‌شود، که باعث می‌ شود روکش زیرکونیا در برخورد با نور طبیعی دهان به نحو مطلوبی عمل کند.

عدم ایجاد حساسیت

روکش های زیرکونیا به علت تمام سرامیک بودن و عدم استفاده از فلز، حساسیتی در بدن ایجاد نمی کند.

موارد استفاده از روکش دندان زیرکونیا | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

ظاهر مناسب

ظاهر بسیار مناسب و پرطرفدار، به صورت طبیعی زیرکونیا دارای رنگ سفید است که میتواند با توجه به رنگ طبیعی دندان‌های دیگر شما تغییررنگ بدهد. زیرکونیا ظاهری بسیار شفاف دارد و میتواند با ظاهر طبیعی دندان شما برابری و رقابت کند. با زیرکونیا لبخند زیباتری را برای خود فراهم میکنید. زیرا زیرکونیا هیچگونه لایه فلزی در لثه ندارد. در سال‌های گذشته پرسلن محبوبیت بسیار بالایی داشت اما به دلیل وجود یک لایه فلزی بالای تاج که قابل مشاهده نیز بود کم کم محبوبیت خود را کمرنگ کرده و زیرکونیا با رفع این مشکل جای آن را گرفت. روکش‌های pfm دارای یک سیاهی در لبه تاج است که در روکش زیرکونیا این مشکل حل شده است.

آلیاژ مورد استفاده

قابیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و میتوانید به زیرکونیا هر شکل و رنگی که میخواهید با دندان‌های شما مطابقت داشته باشد بدهید. در هر نقطعه‌ای از دهان که بخواهید زیرکونیا استفاده کنید به دلیل استحکام بسیار بالا و قابلیت ضد سایش بودن آن قابل استفاده است. افرادی که آلرژی خاصی به فلز دارند میتوانند استفاده از این روش را جایگزین آن کند. زیرا تا به امروز هیچ حساسیتی نسبت به زیرکونیا گزارش نشده است. روکش زیر کونیا فوق العاده سخت است و تاجی که با آن ساخته میشود بسیار قوی بوده و در مقابل شکستگی و سایش مقاومت بسیار بالایی دارد. در صورتی که از آن به خوبی مراقبت کنید میتوانید برای همیشه آن را در دهان خود حفظ کنید. جالب است بدانید روکش زیرکونیا حداقل ۵ برابر قوی و متسحکم‌تر از روکش پرسلن که آغشته به فلز است (PFM) میباشد. این روکش میتواند به خوبی نیروی ناشی از گاز گرفتن یا جویدن مواد غذایی را حفظ کند.

انعطاف پذیری بالا

روکش زیرکونیا دارای استحکام خمش بسیار بالایی است. مقاومت خمشی زیرکونیا ۱۲۰۰ مگا پیکسل است. استحکام خمشی در واقع نیرویی است که تاج دندان میتواند آن را تحمل کند. زیرکونیا به راحتی و خوبی میتواند با دندان شما پیوند بخورد. این روکش به خوبی به دندان بیمار میچسبد و یکی از فاحش‌ترین تفاوت‌هایش با روکش فلزی PFM این است که فلز با دندان ب خوبی پیوند نمیخورد اما زیر کونیا تاج را کاملا مستحکم در مکان خود ثابت نگهمیدارد. در روکش‌های زیرکونیا نیاز به برش دندانی کمتری نسبت به دیگر تاج‌های دندانی نیاز است.

زیست سازگاری بسیار بالا

زیرکونیا قابلیت زیست سازگاری بسیار بالایی دارد و به راحتی میتواند با بافت‌ها دهان ارتباط برقرار کند و پس از اتمام دوران درمان عملکرد بسیار خوبی ارائه دهد. اما عمر روکش زیرزکونیا مانند روکش معمولی است که اگر با مراقبت ماندگاری آن را بالا ببرید میتوانید از عملکرد بسیار قوی آن لذت ببرید.

مقاومت بسیار بالا

زیرکونیا مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و میتوانید با استفاده از آن غذاهای مختلف و نوشیدنی‌های متفاوتی را میل کنید زیرا این روکش اصلا دچار خوردگی نمیشود و همین باعث افزایش ماندگاری و طول عمر این روکش است. اما در روکش‌های دیگر گاهی با نوشیدن و یا میل کردن غذا میتواند دچار سایش شد.

شبیه به دندان طبیعی

مهم‌ترین ویژگی که روکش زیرکونیا دارد جلوه زیبایی شناختی آن است که میتوان از آن به عنوان تنها مزیت بسیار مهم این نوع روکش یاد کرد. زیرا اگر از این نوع روکش برای تاج دندان‌های جلویی استفاده شود این امر بسیار مهم است که کاملا شبیه به دندان طبیعی فرد باشد و از نظر زیبایی دچار تفاوتی نباشد.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

آشنایی با ایمپلنت دندان سوئیسی

نکاتی در مورد ایمپلنت دندان اشترومن سوئیس

مزایا و معایب ایمپلنت دندان نئودنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *