عوامل بروز تحلیل در لثه ها

بررسی عوامل بروز تحلیل در لثه ها

بعد از اینکه توسط علائم ظاهری متوجه حالت غیر معمولی بر روی دندان های خود شدیم ، باید بلافاصله به مطب دندان پزشکی مراجعه نماییم . در صورتی که پزشک تشخیص دهد دچار تحلیل لثه شده ایم می توانیم دلیل بروز این بیماری را در موارد زیر بیابیم. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان عوامل بروز تحلیل در لثه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بیماری‌های لثه یا پریودنتال

بیماری‌های که بافت نرم لثه را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند منشا میکروبی یا باکتریایی داشته باشند. در این حالت بافت لثه و استخوان‌ پشتیبان دندان‌ها دچار التهاب ، عفونت و تورم شده و اگر به موقع درمان نشود نه تنها منجر به پسروی لثه می شود که مشکلات جدی برای فرد به وجود می آورد.

مسواک زدن محکم و کشیدن نخ دندان با شدت زیاد

برخی از افراد اگر با شدت بسیار زیاد و محکم دندان های خود مسواک می زنند که در این صورت مینای دندان‌ها آسیب می بیند. همچنین در اثر فشاری که در حین مسواک زدن به لثه وارد می شود ، این بافت از روی سطح دندان جدا شده و دچار فرسودگی شده و تحلیل می‌رود. همچنین کشیدن نخ دندان به صورت محکم و با شدت باعث ایجاد خراش بر روی لثه‌ها را فرو شده در فضای مناسب برای تجمع باکتری‌ها و عوامل بیماری زاد بر روی فراهم می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند بیشتر از سایر افراد دچار پوسیدگی دندان و بیماری های مربوط به لثه می شود. کشیدن نخ دندان بعد از میل کردن غذاهای مختلف ، مسواک زدن بعد از وعده های غذای و استفاده از دهانشویه باعث بهبود سلامت دهان و دندان می شود. همچنین این فعالیت ها باکتری‌هایی که موجب تخریب لثه و بین دندان‌ها می شود را به طور کامل از فضای دهان خارج می کند.

دندان‌قروچه

دندان قروچه با اینکه یک واکنش عصبی در برابر تنش های درونی و بیرونی است اما نقش بسیار زیادی در سلامت دندان ها و بافت درون دهان دارد. فرد در اثر دندان قروچه دندان های خود را به هم می فشارد که در اثر این فشار هم دندان ها ترک برمی دارند و دچار شکستگی می شوند، هم لثه در اثر فشار تحلیل می یابد.

دندان‌های کج یا نامرتب

دندان‌های کج یا نامرتب علاوه بر اینکه خط لبخند را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نمای نامناسبی ارائه می دهد. مشکلات دیگری نیز به دنبال دارد. در این حالت دندان و فک به طور کامل و یکنواخت روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. به همین خاطر فشار بیش از حدی بروی لثه‌ها و اسکلت کلی صورت و فک وارد می‌شود. در نتیجه بعد از مدتی، لثه ها دچار عقب نشینی می‌شوند که با انجام ارتودنسی می توان این مشکل را حل نمود.

علل و علائم بیماری لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

نامناسب بودن روکش دندان یا ایمپلنت

پروتزهای مصنوعی، بریج دندان و… از جمله مواردی هستند که برای ترمیم دندان های پوسیده و کشیده شده در فضای دهان جایگزین شده اند. چنانچه مراحل ترمیم و نصب انواع پروتزها همچون ایمپلنت یا روکش ها به درستی انجام نشود. بعد از مدت زمان اندکی لثه دچار ساییدگی شده و خط لثه پوسیده شده یا تحلیل می رود.

مصرف محصولات تنباکو

مصرف محصولات دخانی همچون سیگار ، تنباکو، قلیان و… صدمات جدی و جبران ناپذیری را به مخاط، ریه و دندان ها وارد می کند. استعمال این مواد به مرور زمان نه تنها موجب پوسیدگی و تغییر دندان ها شده بلکه تحلیل و سیاه شدن لثه‌ها را در پی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

تغییرات هورمونی

این پارامتر که بیشتر زنان را درگیر خود می کند می تواند سلامت کلی بدن را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید. در این میان حاملگی، یائسگی و… بیشترین تغییرات را در فرایند تولید و فعالیت هورمون های مختلف در بدن زنان ایجاد می کند. در نتیجه در دوران بارداری زنان مستعد ساییدگی و پوسیدگی دندانها و عقب نشینی لثه هستند.

پیرسینگ لب یا زبان

معمولا پیرسینگ لب یا زبان از انواع فلزات و مواد سخت تهیه می شود. که در هنگام برخورد با بافت نرم دهان همچون لثه و دیواره های باعث پارگی و زخم می شود. اگر این ضربه زدن به بافت های نرم دهان توسط پیرسینگ تداوم یابد، به مرور زمان بافت نرم فضای دهان دچار تحلیل و ساییدگی می شود.

ژنتیک و بیماری های وراثتی

تحقیقات پزشکی نشان داده ۳۰% از افرادی که به صورت اصولی و مداوم بهداشت دهان را رعایت می کنند .بازهم دچار مشکلات مر بوط به دهان و دندان‌ می شوند. این افراد به دلیل اینکه به صورت ارثی از دندان های با ساختمان ضعیف برخودار هستند همواره با پوسیدگی دندان و عقب نشینی لثه دست و پنچه نرم می کنند.


مطالب پیشنهادی :

نکات مراقبتی بعد از جراحی ریشه باقی مانده در لثه

روش های درمانی تنفس دهانی

مزیت و عوارض لیفت لثه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *