عوارض ۲۴ ساعت اول پس از خارج كردن دندان عقل

عوارض ۲۴ ساعت اول پس از خارج كردن دندان عقل

خونریزی:

بعد از خارج كردن دندان عقل یک عدد گاز استریل بر روي حفره خالي دندان قرار داده می‌شود ، كه حدود يكساعت توسط دندانهاي مقابل روي حفره نگه داشته ميشود. بعد از برداشتن گاز استریل يك يا دوبار آب خنک در دهان بچرخانيد و بيرون بريزيد. اب دهان را به شدت تخلیه نکنید. شما ميتوانيد چای و خوراکی های ولرم ميل فرماييد.
چنانچه پس از برداشتن گاز، خونابه کمی مشاهده کردید طبیعی است، اما چنانچه خون قرمزرنگ مشاهده شد یک عدد گاز استریل از داروخانه تهیه و در محل کشیدن قرار دهید و تا دو ساعت دیگر آن را گاز بگیرید. چنانچه ‌خون‌ریزی ادامه پیدا كرد
توصیه می شود موضوع بند نیامدن خون را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

درد:

دارو های مسکن و احتمالاً  آنتی بیوتیک تجویز شده را سر ساعت میل کنید.

تورم صورت:

برای جلوگیری از ایجاد تورم صورت، در دو ساعت و نيم اول پس از خارج كردن دندان عقل، باید از کمپرس يخ استفاده كرد.

عفونت:

پس از کشیدن دندان عقل ممکن است باکتری‌های دهان به محل زخم هجوم ببرند و باعث عفونی شدن زخم شوند. برای جلوگیری از عفونت معمولاً آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

از کشیدن سیگار ، مصرف الکل و دهانشویه های حاوی الکل خودداری کنید.
یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ایجاد نفوذ میکروب ها به داخل زخم، غرغره کردن با دهانشویه ضد میکربی الزاماً بدون الکل است. استفاده از دهانشویه الکلی باعث ایجاد حس سوزش بر روی زخم می‌شود.

عوارض روز دوم

تورم صورت:

بر عکس ۲۴ ساعت اول که داخل و خارج دهان باید خنک نگه داشته شود، در روز دوم پس از کشیدن دندان عقل با غرغره آب ولرم و کمپرس آب گرم به کاهش تورم کمک کنید. غرغره با اب نمك رقيق يا دهانشويه تجويز شده ، بدون اشکال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *