علل و علائم ایجاد جرم دندان

بررسی علل و علائم ایجاد جرم دندان

پلاک دندانی و جرم تشکیل شده از میکروارگانیسم‌ها و بافت‌های خارج سلولی می‌باشند که باقی ماندن آنها روی دندان‌ها می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.
تشکیل پلاک روی دندان‌ها طبیعی بوده اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، این پلاک‌ها به مرور سخت شده و به جرم دندان تبدیل می‌شوند. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان علل و علائم ایجاد جرم دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

عوارض جرم دندان

زمانی که پلاک و جرم دندان تشکیل می‌شوند و اقدام مناسبی برای برداشتن آنها صورت نمی‌گیرد، به مرور جرم‌ها و پلاک‌ها رشد کرده و به سمت بافت لثه هدایت می‌شوند.
در نتیجه پوسیدگی‌های دندانی، عفونت و بیماری‌های لثه ایجاد شده که سلامت دهان را به خطر می‌اندازند. بهتر است تا در ادامه عنوان عوارض جرم دندان را نیز مطالعه نمایید.

علل ایجاد جرم دندان

همیشه مقداری از هر آنچه که می‌خورید و یا می‌نوشید، در بخش‌هایی از دهان شما باقی می‌مانند. در این شرایط باکتری‌هایی که در دهان موجود هستند، قند و کربوهیدرات موجود در مواد غذایی را مصرف کرده و اسید تولید می‌کنند که این اسید به دندان‌ها آسیب می‌رساند. با توجه به این موضوع اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، این پلاک‌ها و جرم‌های دندانی رشد کرده و سخت‌تر می‌شوند. در حدی که دیگر مسواک و نخ دندان قادر به از بین بردن آنها نیستند که در این شرایط باید از دندانپزشک کمک گرفت. حال اینکه دندانپزشک با استفاده از چه درمانی و چگونه به از بین‌ بردن این پلاک‌ها می‌پردازند را در عناوین بعدی بررسی می‌کنیم.

موارد افزایش ایجاد جرم دندان

این موارد عبارت‌اند از:

خشکی دهان

این عارضه به دلیل کمبود بزاق در دهان اتفاق می‌افتد. باید بدانید که بزاق در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها نقش مؤثری داشته و تا حدودی می‌تواند جرم‌ها و پلاک‌های دندانی را از روی سطح دندان‌ها پاک کند و مواد معدنی که در بزاق وجود دارند، می‌توانند در ترمیم پوسیدگی‌های اولیه دندان مؤثر باشند. وجود بزاق همچنین در محدود کردن رشد باکتری‌ها و اسیدهای مضر دهان نیز نقش دارد.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به صورت درست

باید بدانید که یک بار مسواک زدن در طول روز آن هم سریع و بدون دقت، نمی‌تواند نقش مفیدی در سلامت دهان و دندانتان داشته باشد. شما باید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را به صورت اصولی و حداقل دو دقیقه، مسواک کنید و از نخ دندان و دهان‌شویه مناسب نیز در طول روز استفاده داشته باشید.

جرمگیری دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

عدم استفاده از خمیر دندان

برخی از افراد بدون استفاده از خمیر دندان مسواک می‌زنند، اما باید بدانید که وجود فلوراید در خمیر دندان نقش بسیار مؤثری در سلامت دندان‌ها و از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌های دندانی دارد.

عدم استفاده از نخ دندان

تمام جرم‌ها و باقی مانده غذا روی دندان‌ها به وسیله مسواک از بین نمی‌روند، برای برداشتن برخی از آنها از بین دندان‌ها حتماً باید از نخ دندان نیز کمک گرفته شود.

عدم مراجعه به کلینیک دندانپزشکی

به طور کلی لازم است تا هر چند وقت یک بار افراد وضعیت دندان‌ها و لثه خود را در مطب دندانپزشکی بررسی کنند. لازم به ذکر است که رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان نیز نمی‌تواند برخی از جرم‌های دندانی را در نقاط خاصی از دهان از بین ببرد، به همین منظور همواره توصیه می‌شود تا حداقل سالی یک بار برای انجام درمان جرم گیری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.

انجام ندادن درمان ارتودنسی در صورت نیاز

نامرتب بودن دندان‌ها می‌تواند شرایط مساعدی را برای تجمع جرم‌ها و پلاک‌های دندانی ایجاد کند. در این صورت شما نمی‌توانید به طور درست مسواک زده و دندان‌هایتان به طور کامل تمیز نمی‌شوند. به دنبال آن دندان‌ها بیشتر جرم گرفته و احتمال بروز پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه نیز افزایش پیدا می‌کند.

علل ایجاد جرم سیاه دندان

سیاه شدن سطح بین دندان‌ها و یا بین دندان‌ها می‌تواند نشان دهنده پوسیدگی و یا حتی لکه‌های ناشی از مواد غذایی باشد. اما به طور کلی در رابطه با این موضوع باید گفت که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین عدم انجام جرم‌گیری دندان، می‌تواند سبب شود تا جرم و پلاک‌ها به ‌مرور به تارتار تبدیل شوند که تارتار می‌تواند دلیلی بر سیاه شدن دندان باشد. در این شرایط دندانپزشک به تراش رسوب‌های روی دندان پرداخته و با استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک و ضربه روی جرم‌های سیاه آنها را برمی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

انواع مختلف جرم دندان

جرم دندان دو نوع دارد:

جرم فوق لثه‌ای

این نوع جرم در بالای خط لثه ایجاد شده و رنگی زرد و یا قهوه‌ای روشن روی سطح دندان‌ها دارد.

جرم زیر لثه‌ای

این جرم در شیار بین دندان و خط لثه ایجاد شده و به طور معمول به راحتی با چشم دیده نمی‌شود. البته در صورت تحلیل رفتن بافت لثه امکان دیده شدن آن وجود دارد و رنگ آن قهوه‌ای تیره یا سیاه است.


مطالب پیشنهادی :

درمان پولیپ دندان

چگونگی درمان ریشه دندان

آشنایی با انواع پروتز متحرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *