علائم و انواع تحلیل لثه

بررسی علائم و انواع تحلیل لثه

در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی علائم و انواع تحلیل لثه می پردازیم.

بررسی انواع تحلیل لثه

تحلیل لثه و دندان به صورت داخلی و خارجی طبقه بندی می شود که تحلیل خارجی به دلیل اینکه در سطوح بیرونی رخ می دهد اغلب راحت‌تر از تحلیل داخلی دیده می‌شود.

۱- تحلیل درونی یا داخلی لثه

تحلیل داخلی لثه همان‌طور که از اسمش مشخص است بر بافت های داخلی و قسمت های درونی دهان و دندان تاثیر می گذارد. تخریب این پسروی نسبت به تحلیل خارجی بسیار کمتر بوده و در اغلب موارد مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. به دلیل اینکه پسروی لثه بافت های داخلی لثه و دندان تأثیر می گذارد، بسیاری از افراد متوجه بیماری خود نمی شوند.

در عوض، یک دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت دندان با استفاده از اشعه ایکس برای معاینه لثه و دندان به راحتی می تواند تحلیل داخلی لثه را تشخیص دهد. در داخل عکسی که توسط اشعه ایکس گرفته شده ، دندان و لثه دچار تحلیل داخلی با لکه های تیره ای نشان داده می شود.

همچنین ته مایل به قرمز دندان اولین علامت تحلیل داخلی است که دندانپزشک می‌تواند برای یافتن ضایعات دندانی در ناحیه آسیب‌دیده از سایر معاینات پزشکی استفاده نمایند. طبق تحقیقات پسروی لثه در افرادی که تحت عمل جراحی دهان و دندان همچون ایمپلنت یا پیوند دندان قرار گرفته‌اند، یک بیماری شایع‌ است.

۲- تحلیل خارجی لثه

تحلیل خارجی بسیار شایع تر از تحلیل و پسروی داخلی لثه است که قسمت های بیرونی و سطوح دندان را درگیر می‌کند. در این حالت بافت لثه از سطوح و قسمت بیرونی دندان ها پسروی کرده و سوراخ ها یا براده های عمیق در اطراف دندان به وجود می آید. در اثر این تحلیل بافت نرم دهان که صورتی رنگ است از روی ریشه دندان و قسمت های تحتانی آن کنار می رود.

فعالیت هایی همچون ارتودنسی دندان ها ، عفونت فضای لثه، ایمپلنت و… می تواند بافت نرم اطراف دندان مورد ساییدگی قرار دهد. در این صورت ریشه خارجی یا قسمت های تحتانی دندان دچار آسیب می شود که در نهایت منجر به از دست دادن دندان، عفونت، جابجایی دندان ها و سایر مشکلات دهان و فک می گردد.

علائم تحلیل لثه

دندانپزشک با انجام معاینات اولیه می تواند تحلیل لثه تشخیص دهد و تغییرات بافت نرم اطراف دندان ها را بررسی نماید. فراموش نکنید پسروی لثه فرایندی است که به کندی در طی سالیان متمادی رخ می دهد، به همین دلیل خود فرد متوجه وقوع این فرایند بر روی لثه‌های خود نمی شود. با این حال می توان با توجه به علائم و نشانه‌های زیر به وجود پسروی لثه و بافت نرم اطراف دندان ها پی برد:

لقی دندان‌ها

بافت نرم اطراف دندان باعث استحکام و جای گیری مناسب آن می شود؛ چنانچه این بافت از بین برود دندان ها درجای خود شل شده و دچار لقی می شوند.

حساس شدن دندان‌ها

به دلیل اینکه بافت داخل و نرم دندان در اثر این بیماری در معرض هوا و سایر عوامل خارجی قرار می گیرد و از پوشش مقاومی برخوردار نیست، دندان ها نسبت به سرد و گرمی و… حساس تر خواهند شد.

دندان های فرد نسبت به سایر افراد بلندتر به نظر می رسد

به خاطر اینکه لثه از سطوح دندان جدا و تقلیل می یابد، قسمت های تحتانی دندان همچون ریشه در معرض دید قرار دارد. به همین خاطر افرادی که از بیماری لثه رنج می برند دندان های بلندتر از حد طبیعی به چشم می خورد.

عوامل بروز تحلیل در لثه ها | بهترین دندانپزشک اصفهان
افزایش فاصله بین دندان‌ها

طبق تحقیقات پزشکی افرادی که از پسروی لثه رنج می برند. از افزایش فاصله بین دندان ها در اثر ساییدگی لثه برخوردار هستند. این عامل باعث گیر کردن غذا در بین دندان ها می شود. و احتمال آسیب دیدگی دندان ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

خونریزی لثه‌‌ها و زبر شدن سطح دندان در خط لثه

به دلایل مختلفی اگر لثه دچار تحلیل شود و از سطوح دندان جدا شود در این صورت دچار خون ریزی می شود یا همواره ملتهب و قرمز رنگ است. همچنین سطوح دندان در اثر تحلیل در بافت نرم اطراف خویش حالت زبری به خود می گیرد که با کشیدن زبان بر روی دندان به راحتی قابل لمس است.

قرمز، پف کرده یا متورم شدن لثه‌ها وبوی بدن دهان

به دلیل اینکه حفرهایی میان دندان و لثه در حین تحلیل بافت نرم دهان ایجاد می گردد، باکتری ها و عوامل بیماری زاد در این مکان ها نفوذ می کنند. این عامل نه تنها مسبب پف کردن یا متورم شدن لثه‌ها می شود؛ بلکه یکی از دلایل تنفس نامطبوع و بوی بد دهان است.

تغییر رنگ و ایجاد خط پوسیدگی دندان در زیر لثه

تاج و قسمت بالایی دندان توسط روکش سخت و مستحکمی به نام مینای دندان محافظت می گردد تا آسیبی به دندان وارد نشود. این بافت سخت می تواند سالیان متمادی از دندان ها مراقبت نماید و مانع تخریب یا پوسیدگی آن شود. اما بافت داخل دندان که توسط لثه پوشیده شده از دارای مینا نبوده و در صورت برخورد با عوامل مختلف بیرونی به سرعت تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی می شود.

نکاتی در مورد لمینت دندان پوسیده

آشنایی با ​عکس CBCT دندان برای ایمپلنت