روش های عصب‌کشی دندان در کودکان

بررسی روش های عصب‌کشی دندان در کودکان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان روش های عصب‌کشی دندان در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم. عصب‌کشی دندان شیری برحسب وضعیت دندان و تشخیص دندانپزشک متخصص کودکان به دو صورت انجام می‌گیرد در حالت اول فقط بافت پالپی تاج دندان خارج می‌گردد ولی در التهابات گسترده‌تر بافت پالپی ریشه‌های دندان نیز خارج می‌گردد. این دو روش مختلف را پالپوتومی و پالپکتومی می‌گویند:

• پالپوتومی (Pulpotomy): درمان و خارج کردن عصب تاج است.
  • پالپکتومی (Pulpectomy): درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است

پالپکتومی درمان تهاجمی‌تری هست و در مواقعی که معمولاً التهابات شدید وجود داشته باشد انجام می‌شود. مراحل کار هرکدام از این درمان‌ها با عصب‌کشی دندان‌های دائمی تفاوت‌هایی دارد.

مراحل عصب‌کشی دندان کودکان

• عصب‌کشی دندان حتماً به عکس رادیوگرافی نیاز دارد پس از مشاهده آن توسط دندانپزشک متخصص کودکان دندان موردنظر بی‌حس می‌گردد و پوسیدگی‌ها برداشته می‌شوند
  • اگر التهاب محدود به تاج دندان باشد پس از خارج کردن عصب تاج دندان خمیرهای مخصوصی داخل دندان قرار داده خواهد شد و سپس دندان شیری‌ترمیم و روکش می‌گردد.
  • اگر التهاب ریشه دندان را درگیر کرده باشد باید عصب ریشه دندان با وسایل مخصوصی خارج گردد و داخل ریشه و تاج دندان شیری با خمیرهای مخصوصی پر شود و سپس دندان شیری‌ترمیم یا روکش گردد.

نکاتی در مورد عصب دندان شیری | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

نکات مراقبتی بعد از عصب‌کشی کودکان

• در صورت درد از داروهای مسکن استفاده شود.
  • اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است دوره درمان را کامل کنید و آنتی‌بیوتیک حتماً به مدت‌زمان تجویزشده مصرف شود.

موارد نیازمند کشیدن دندان

• بهتر است ویزیت‌های منظم دندانپزشکی هر شش ماه یک‌بار برای کودک انجام شود و دندان‌ها به‌طور کامل معاینه گردند چراکه در غیر این صورت گاهی اوقات دندان شیر حتی با عصب‌کشی قابل نگهداری نیست
  • زیرا در برخی مواقع التهاب ریشه دندان به‌قدری گسترده شده است که برای جوانه دندان دائم جایگزین آسیب‌رسان می‌باشد و یا باعث تحلیل ریشه دندان شیری به‌صورت پیش رس گردیده است و در این مواقع دندان شیری با درمان‌های عصب‌کشی قابل‌درمان نیست و مجبور به کشیدن دندان شیری خواهیم شد.
  • پس از کشیدن دندان‌های شیری زودتر از موقع مقرر باید وسایلی به نام فضا نگهدار در دهان کودک قرار داده شود تا فضای موردنیاز برای رویش دندان دائم حفظ گردد.

معرفی ایمپلنت دندان نئودنت

موارد استفاده از روکش دندان زیرکونیا