روش های صاف کردن دندان کج (قسمت اول)

روش های صاف کردن دندان کج (قسمت اول)

دندان کج جلو را چگونه صاف کنیم؟

صاف کردن دندان کج با توجه به وجود روش های گوناگونی برای آن، ممکن است پیچیده‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید. کامپوزیت برای دندان های کج، ردیف کردن دندانها با لیزر، کامپوزیت دندان های نامرتب، جابجایی دندان بدون ارتودنسی، درمان کجی دندان با کامپوزیت، لمینت دندان، کامپوزیت یک دندان کج همه از موارد و گزینه‌هاییست که افرادی که به دنبال صاف کردن دندان کج خود هستند، با آن مواجه می شوند. اما هر کدام از این روش‌ها واقعا چقدر برای صاف کردن دندان کج موثر هستند؟

روش های صاف کردن دندان کج

یک لبخند بی نقص با افزایش اعتماد به نفس، تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی دارد. افرادی که با لبخندی جذاب متولد نشده‌اند نیز می‌توانند با صاف کردن دندان کج  لبخندی زیبا داشته باشند. همه ما قدیمی‌ترین روش صاف کردن دندان کج یعنی ارتودنسی را می شناسیم؛ اما امروزه روش‌های دیگری نیز در دندانپزشکی برای زیبا سازی دندان وجود دارد. در ادامه، این روش‌ها را برای صاف کردن دندان کج را بررسی می کنیم.

  • ردیف کردن دندانها با کامپوزیت

در بیشتر اوقات اولین راهی که برای صاف کردن دندان کج به ذهن می رسد، استفاده از کامپوزیت برای دندان‌های کج است؛ البته این مسئله نیز چندان بدون دلیل نیست. کامپوزیت برای دندان‌های کج و درمان کجی دندان با کامپوزیت روشی بسیار محبوب و کاربردی برای (به نوعی) جابجایی دندان بدون ارتودنسی است.

برای ردیف کردن دندانها با کامپوزیت، نوعی ماده دندانپزشکی (رزین کامپوزیتی) توسط پزشک شکل داده و روی دندان چسبانده می‌شود تا آن را مرتب‌تر نشان دهد. البته درمان کجی دندان با کامپوزیت تنها به کامپوزیت برای دندان‌های کج محدود نشده؛ و از این ماده می‌توان برای ترمیم دندان شکسته یا لب پر شده، بستن فاصله بین دندانی، پوشاندن لکه های دندان، و پر کردن آن نیز در کامپوزیت یک دندان کج استفاده کرد.

از مزایای استفاده از کامپوزیت دندان‌های نامرتب می‌توان به امکان همرنگ کردن مواد مورد استفاده با رنگ دندان بیمار، هزینه مناسب نسبت به اکثر روش‌های ترمیم، قابل انجام بودن در یک جلسه، عدم نیاز به بی حسی، و حفظ ساختار سالم دندان (عدم نیاز به برداشتن مینا) در کامپوزیت یک دندان کج اشاره کرد؛ اما کامپوزیت دندان‌های نامرتب و درمان کجی دندان با کامپوزیت معایبی نیز دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت پایین، امکان جدا شدن و تغییر شکل را نام برد.

می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بهتر است برای صاف کردن دندان کج خود با کامپوزیت عجله نکنید.

روش های صاف کردن دندان کج (قسمت اول) | بهترین دندانپزشک اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

  • ردیف کردن دندان‌ها با لیزر

ردیف کردن دندان‌ها با لیزر در برخورد اول عجیب به نظر می‌رسد. اما واقعا کاربرد لیرز در دندانپزشکی چیست و آیا ردیف کردن دندان‌ها با لیزر امکان پذیر است؟

بهتر است بدانید که بسیاری از لیزرهای دندانپزشکی در فرایند ارتودنسی دندان کاربرد دارند. از جمله تسریع حرکت دندان در استخوان، آماده سازی سطح مینای دندان قبل از چسباندن بریس، کاهش درد پس از اعمال نیروی ارتودنسی، چسباندن براکت‌ها روی دندان و پیشگیری از نابودی مواد معدنی مینای دندان. با لیزرهای دندانپزشکی؛ همچنین می‌توان وضعیت لثه و فرنکتومی را نیز اصلاح کرد.

در واقع عبارت ردیف کردن دندان‌ها با لیزر به چنین مواردی اشاره می‌کند؛ و ردیف کردن دندان‌ها با لیزر، به خودی خود امکان پذیر نیست.

 


مطالب پیشنهادی:

علت کج درآمدن دندان دائمی کودک

صاف کردن دندان های کج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *