روش های سفید کردن دندان ها

دکتر سید حمید رضویان

دندانپزشک و متخصص درمان ریشه اصفهان

روش های سفید کردن دندان ها

به طور کلی به دو روش می توان دندان ها را سفیدتر کرد. یک راه افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان است. این لایه میتواند، ماده ترمیمی کامپوزیت یا یک لایه سرامیکی باشد که به آن لمینت دندان می گوییم. این روش سفید کردن همانند چسباندن ناخن مصنوعی روی ناخن طبیعی است. برحسب مورد ممکن است نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

روش دیگر سفید کردن، که به آن بیلیچینگ می گوییم، طی آن به دنبال یک واکنش شیمیایی، مولکول های رنگ دستخوش تجزیه می شوند. که می توان آن را سفید کردن شیمیایی نامید. در بیلیچینگ چیزی به ساختار دندان اضافه نمی شود پس بدیهی است که امکان تغییر فرم دندان ها با آن وجود ندارد. و فقط تغییر رنگ ممکن است در حالی که امکان تغییر فرم دندان ها با لامینیت وجود دارد. لامینیت را می توان سفید کردن فیزیکی در نظر گرفت.

روش های انجام بیلیچینگ بسیار متعدد هستند اما به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند.

  • روش In-office: که توسط دندانپزشک و در مطب انجام می شود
  • روش At-home: که توسط بیمار انجام می شود ولی تحت نظر دندانپزشک است.

هر کدام از روش های بیلیچینگ مزایا و معایب خود را دارد. روش داخل مطب هزینه بر است اما حساسیت کاری بیشتری دارد و بروز سفیدی دندان درجلسه اول برای بیمار می تواند راضی کننده و امیدوار کننده باشد. روش داخل خانه مستلزم همکاری خوب بیمار و استفاده منظم اوست.

نتیجه حاصل از سفید کردن به روش بیلیچینگ، دایمی و همیشگی نیست و عادات غذایی بیماران و میزان استفاده از فراورده های غذایی رنگی و نیز عواملی چون سیگار مسایلی هستند که روی مدت زمان سفید ماندن دندان اثر گذارند.

نتیجه سفید کردن دندان با لامینیت، چه کامپوزیتی چه سرامیکی نسبت به سفید کردن شیمیایی قابل پیش بینی تر و قابل اطمینان تر است به علاوه در صورت نیاز به تغییر دادن شکل ظاهری دندان همزمان با سفید کردن آن، از لامینیت استفاده می شود. همچنین اگر دندانها قبلا ترمیم شده باشند، از لامینیت استفاده می شود چرا که بیلیچینگ فقط رنگ دندان را سفیدتر می کند و نمی تواند مواد ترمیمی را سفید کند.

 


مطب اصفهان: (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهار شنبه)
دروازه شیراز، ابتدای چهارباغ بالا سمت چپ خیابان، جنب داروخانه وحید، بن بست شکوفه، مجتمع شکوفه، طبقه چهارم واحد ۴۰۳
تلفن هماهنگی: ۳۶۲۹۰۷۶۶-۰۳۱
همراه: ۰۹۳۷۷۹۰۳۵۰۲
مطب نجف آباد: (دوشنبه، پنجشنبه بعد از ظهر، جمعه صبح بعضی اوقات)
چهارراه شهرداری، ابتدای خیابان حافظ (جنب درب کلینیک فرهنگیان)، طبقه ی زیرزمین فیزیاتوراپی شفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *