روش های درمان ریشه دندان‌ کودکان

بررسی روش های درمان ریشه دندان‌ کودکان

در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان روش های درمان ریشه دندان‌ کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم. دو نوع عصب کشی برای دندان کودکان وجود دارد:

  • درمان” پالپ زنده ” برای دندان‌های شیری
  • در درمان پالپ زنده، پالپ دندان در قسمت تاج دندان برداشته می‌شود، اما از قسمت ریشه حذف نمی‌شود.

برای درمان پالپ زنده نباید آبسه یا تورمی در دندان وجود داشته باشد. همچنین، دندان نباید شل شده باشد.

پوشش غیرمستقیم

این درمان زمانی استفاده می‌شود که پوسیدگی بسیار نزدیک به پالپ شده است اما هنوز آن را درگیر نکرده است. بخش عمده‌ای از پوسیدگی برداشته می‌شود. سپس یک پانسمان محافظ بر روی پوسیدگی که نزدیک پالپ واقع شده است، قرار داده می‌شود. این کار مانع از پوسیدگی پالپ دندان می‌شود. همچنین ترمیم دندان را نیز تحریک می‌نماید. سپس از یک ماده پرکننده دندانی به منظور پر کردن دندان استفاده می‌شود.

درمان محفاظتی

این درمان زمانی استفاده می‌شود که دندان دچار پوسیدگی شده اما پالپ دندان به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار نگرفته است. قسمت پوسیده دندان برداشته‌شده و قبل از پر کردن دندان یک ماده محافظ در دندان قرار داده می‌شود.

پوشش مستقیم پالپ

این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که مقدار کمی از پالپ در معرض محیط قرار گرفته باشد. این امر می‌تواند به علت پوسیدگی یا به دلیل آسیب‌دیدگی رخ داده باشد. داروی ویژه‌ای در قسمتی از پالپ که در معرض محیط قرار گرفته است، قرار داده می‌شود تا از آن محافظت نماید. اثر پوشش مستقیم پالپ در دندان‌های شیری به‌خوبی دندان‌های دائمی نخواهد بود.

مزایای درمان ریشه دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

پالپوتومی زنده

این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که قسمت بالای پالپ در اثر پوسیدگی تحت تأثیر قرار گرفته و یا در اثر ضربه دچار آسیب‌دیدگی شده باشد ولی بخش ریشه‌ای پالپ هنوز سالم باشد. دندان‌پزشک بخش پوسیدگی و پالپ آلوده یا آسیب‌دیده را حذف می‌کند، اما پالپ سالم را در قسمت ریشه دست‌خورده باقی می‌گذارد. سپس داخل دندان با مواد محافظتی پر خواهد شد. پس‌ از آن دندان توسط یک روکش از جنس فولاد ضدزنگ پوشیده خواهد شد.

پالپوتومی زنده در دندان‌های شیری انجام می‌شود. اگر طول ریشه دندان‌های دائمی نیز رشد خود را کامل نکرده باشند، از پالپوتومی زنده می‌توان در دندان‌های دائمی نیز استفاده نمود. در این موارد از پالپوتومی زنده به‌عنوان یک درمان ترمیمی موقت استفاده می‌شود تا طول ریشه به نهایت رشد خود برسد. همچنین از پالپوتومی زنده می‌توان به‌عنوان مرحله مقدماتی درمان کامل ریشه در دندان‌های دائمی استفاده نمود.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

درمان غیرزنده پالپ

درمان پالپ غیرزنده بیشتر تحت عنوان ” درمان کانال ریشه” یا ” عصب‌کشی” شناخته می‌شود. در عصب کشی، کل پالپ از هر دو ناحیه تاج دندان و قسمت ریشه حذف می‌شود. این کار زمانی انجام شود که پالپ دندان بیش‌ازحد آسیب‌دیده باشد و دیگر نتوان آن را نجات داد. اگر این روش برای حفظ دندان کارا نباشد، مجبور به کشیدن دندان خواهیم بود. سپس داخل دندان پاک‌سازی‌شده و توسط یک ماده مخصوص پر می‌شود. زمانی که بدن برای افتادن دندان‌های شیری آماده می‌شود و ریشه را باز جذب می‌نماید، این مواد جذب خواهند شد.

برای محافظت از دندان یک روکش از جنس فولاد ضدزنگ بر روی تاج دندان قرار داده می‌شود. اگر دندان در جلوی دهان واقع شده باشد، می‌توان فولاد ضدزنگ را با یک پوشش همرنگ دندان پوشش داد. درمان غیرزنده پالپ معمولاً به بیش از یک جلسه درمانی دندان‌پزشکی نیاز خواهد داشت.


مطالب پیشنهادی :

نکاتی برای قبل و بعد از جراحی لیفت سینوس

دلایل ایجاد میکرودنشیا

تاثیر اختلالات خوردن روی دندان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *