روش های درمانی تنفس دهانی

بررسی روش های درمانی تنفس دهانی

مطالعه مطالب قبل سایت کافیست تا ضرورت انجام درمان تنفس دهانی و درمان دهان باز هنگام خواب شویم. درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان و بزرگسالان روش های مختلفی دارد.در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان روش های درمانی تنفس دهانی را مورد بررسی قرار می دهیم. هر روش در درمان تنفس از طریق دهان برای علت خاصی کاربرد دارد:

گرفتگی بینی در اثر آلرژی

اگر گرفتگی بینی در اثر آلرژی یا سرماخوردگی علت سخت نفس کشیدن از بینی و علت بد نفس کشیدن کودکان باشد، داروها و لوازم زیر برای درمان تنفس دهانی و درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان تجویز می‌شوند:

  • گیره های مخصوصی که در سوراخ های بینی گذاشته شده و مانع خروپف می‌شوند.
  • نوار چسب های مخصوصی ببرای چسباندن روی پل بینی و بهبود تنفس
  • اسپری های استروئیدی برای بینی
  • داروهای ضد احتقان بینی
  • آنتی هیستامین

استرس و اضطراب

اگر دچار استرس و اضطراب هستید، تمرینات یوگا و مدیتیشن می‌تواند تا حد موثری علاج خوابیدن با دهان باز و علاج خوابیدن با دهان باز باشد.

آپنه انسدادی خواب

در صورت ابتلا به آپنه انسدادی خواب، برای درمان تنفس دهانی و مشکلات آن دکتر استفاده از ماسکی به نام CPAP هنگام خواب را تجویز کند. این ماسک با هدایت فشار هوا باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز بماند و مسدود نشود. جراحی لوزه و آدنوئید برای درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان و رفع علت بد نفس کشیدن کودکان بسیار رایج است.

دستگاه های ارتودنسی

علاوه بر مورد قبل برای درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان، دندانپزشک ممکن است استفاده از دستگاهی (براکت‌ها و دیگر دستگاه های ارتودنسی) را برای گسترش کام و باز کردن مجاری تنفسی، سینوس‌ها و درمان تنفس دهانی و مشکلات آن پیشنهاد دهد.

تاثیرات تنفس دهانی روی دهان و دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

شکل مجاری تنفس

اگر تنفس دهانی و مشکلات آن ریشه در شکل مجاری تنفس داشته باشد، جراحی بینی یکی از روش های احتمالی درمان تنفس از طریق دهان خواهد بود.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

ارتباط تنفس دهانی با به هم ریختگی دندان‌ها

مسیرهای هوایی، نحوه نفس کشیدن و مال‌ اکلوژن‌ها مواردی هستند که در رشد و تکامل دخالت دارند. از آنجایی که شکل می‌تواند از عملکرد تبعیت کند و عملکرد نیز می تواند از شکل پیروی کند، بنابراین هر دو مورد باید به سرعت درمان شوند. این مسئله که ناکارآمدی تنفس و مسیرهای هوایی در انسان می‌توانند باعث مال‌ اکلوژن و ناهنجاری‌های اسکلتی شوند، ثابت شده است. تنفس دهانی به مدت طولانی (تنفس دهانی اجباری) اغلب باعث ناهنجاری‌های دندانی و اسکلتی در کودکان در حال رشد می‌شود. برخی از این اثرات منفی عبارتند از: رشد بیش از حد دندان‌های آسیا، چرخش استخوان فک در جهت عقربه‌های ساعت، افزایش ارتفاع عمودی- قدامی صورت و اپن بایت.

اغلب قرار گرفتن زبان در وضعیت پایین، باعث کاهش وسیع شدن جانبی ماگزیلا و کاهش رشد قدامی آن می‌شود. در مقابل، ناهنجاری‌های جمجمه‌ای چهره‌ای و یا مال ‌اکلوژن‌ها می‌توانند بر مسیرهای هوایی و تنفس اثر منفی داشته باشند.

درمان ارتودنسی برای تنفس دهانی

طول و عرض فک بالایی در هر زمانی می‌تواند تغییر کند و شما می‌توانید این کار را با استفاده از پالاتال اکسپندر انجام دهید. این ابزار به وسیله متخصص ارتودنسی در سقف دهان شما قرار می‌گیرد. وسیع شدن تدریجی سقف دهان در طول ۶ تا ۸ ماه بهتر از وسیع شدن سریع در طول ۲ یا ۳ ماه است چرا که در صورت سریع بودن امکان بازگشت آن وجود دارد. مطمئن شوید که از تمام راه‌ها و گزینه‌های موجود اطلاع کسب کرده‌اید و در این مورد با متخصص ارتودنسی صحبت کنید. کج بودن دندان‌ها، یک علامت است نه دلیل بیماری. بنابراین راه حل شما تنها نباید به مرتب کردن دندان‌ها بپردازد. متخصص باید بتواند اثرات درمان را بر روی رشد صورت ببیند و تشخیص دهد.


مطالب پیشنهادی :

مزیت های تمیز کردن زبان

نکاتی برای قبل از جراحی لیفت لثه

نکات مراقبتی بعد از جراحی ریشه باقی مانده در لثه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *