روش های جلوگیری پوسیدگی دندان

روش های جلوگیری پوسیدگی دندان چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند بهترین راه جلوگیری و مبارزه با پوسیدگی دندان ها باشد. در ادامه این مطلب  از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان با چند نکته در مورد روش های جلوگیری پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت. شما می توانید از دندانپزشک خود بپرسید که کدام یک از روش ها برای شما بهتر و مناسب تر است:

درمان های حاوی فلوراید

در نظر گرفتن درمان های حاوی فلوراید نیز یکی از روش های مثمر ثمر در جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در همین راستا، دندانپزشک شما ممکن است درمان های دوره ای با فلوراید را برای شما توصیه کند، به خصوص اگر از طریق آب آشامیدنی و سایر منابع دیگر، این ماده را دریافت نمی کنید. اگر هم خطر پوسیدگی دندان بسیار زیاد باشد، او ممکن است تری های متناسب با دندان ها را برای استفاده از فلوراید تجویز شده توصیه نماید.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : نشانه های سندروم ترک دندان چیست؟

دهان خود را بشویید

اگر دندانپزشک شما احساس کند که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارید ممکن است به شما استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید را توصیه نماید.

مراجعه منظم به دندانپزشک

یکی دیگر از روش های مهم مبارزه با پوسیدگی دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک است. تمیز کردن دندان ها و معاینات منظم دهان و دندان می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کرده و باعث تشخیص زودهنگام حفره ها شود.

سیلانت های دندان را در نظر بگیرید

سیلانت نوعی پوشش پلاستیکی محافظ است که روی سطح جونده دندان های مولر اعمال می شود. در حقیقت شیارهایی از دندان ها که تمایل به جمع آوری غذا دارند از مینای دندان در برابر پلاک و اسید محافظت می کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سیلانت ها را به همه کودکان در سنین مدرسه توصیه می نماید.

روش های جلوگیری پوسیدگی دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

مصرف میان وعده های مکرر

یکی دیگر از روش های مبارزه با پوسیدگی دندان، اجتناب از مصرف میان وعده های مکرر است. هر زمانی که نوشیدنی های شیرین یا اسیدی می خورید با باکتری های دهان کمک می کنید اسید تولید کرده و مینای دندان شما را از بین ببرند.

مصرف غذاهای سالم

را برای مبارزه با پوسیدگی دندان فراموش نکنید. برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها برای دندان های شما بهتر از بقیه هستند. میوه ها و سبزیجات تازه می توانند جریان بزاق دهان شما را افزایش دهند. علاوه بر این چای و آدامس های بدون قند نیز می توانند به شستشوی ذرات غذا کمک کنند.

خمیر دندان حاوی فلوراید

پس از خوردن یا نوشیدن، دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. سعی کنید این کار را حداقل دو بار در روز و به طور ایده آل پس از هر وعده غذایی انجام دهید. برای تمیز کردن بین دندان ها نیز، نخ دندان بکشید.

استعمال دخانیات و کشیدن سیگار را به حداقل برسانید.

مواد موجود در تنباکو می توانند آسیب جدی به دندان ها و لثه ها وارد کنند. اما با ترک به موقع یا به حداقل رساندن مصرف آنها می توانید به گونه ای موثر با پوسیدگی دندان ها مبارزه کنید.

راه های ارتباطی با دکتر سید حمید رضویان 


مطالب پیشنهادی :

عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان

عوارض استفاده از آمالگام در پرکردن دندان

بررسی مزایا و معایب آمالگام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *