روش‌های درمان شکستگی‌های دندان

روش‌های درمان شکستگی‌های دندان

• باندینگ کامپوزیت
باندینگ روشی برای ترمیم لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی، پوسیدگی، تغییر رنگ، بدشکلی و فاصله بین دندان‌ها است. باندینگ کامپوزیت در صورت مراقبت مناسب تا ۱۰ سال می‌تواند دوام داشته باشد. در حین درمان باندینگ نیازی به استفاده از ماده بی‌ حسی نیست مگر این که از آن برای درمان پوسیدگی استفاده شود.

• ونیر یا لمینت
ونیر یا لمینت پوسته نازکی است که بر روی سطح دندان چسبانده می‌شود و تمامی سطحی از دندان که در معرض دید قرار دارد را پوشش می‌دهد. در صورت مراقبت مناسب لمینت ۳۰ سال دوام داشته و معمولاً پس از این زمان باید تعویض شود. از لمینت برای ترمیم ترک‌ خوردگی، لب پر شدگی، تغییر رنگ و مشکلات دیگر دندان استفاده می‌شود. به طور کلی این درمان زیبایی محسوب می‌شود.

• روکش
در صورتی که لب پر شدگی دندان زیاد باشد و یا در هنگام جویدن غذا احساس درد داشته باشید، ممکن است نیاز به روکش دندان داشته باشید. روکش نوعی پروتز مصنوعی جایگزین تاج دندان است که بر روی دندان قرار گرفته و کاملاً آن را احاطه می‌کند. روکش برای تقویت دندان و محافظت از آن در مقابل نیروی فک به خصوص در شرایطی که ساختار دندان تضعیف شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد روکش، دندان را نجات داده و مانع کشیدن دندان می‌شود.

• درمان ریشه یا عصب ‌کشی
در صورتی که ترک دندان به پالپ رسیده باشد تنها راه درمان عصب ‌کشی است. پالپ بخش مرکزی دندان است که در آن رگهای خونی، عصب ها و بافت همبند قرار دارد. گاهی اوقات پس از عصب‌ کشی یک روکش بر روی دندان قرار می‌گیرد تا از آن محافظت نماید. در عصب ‌کشی، محفظه پالپ دندان و بافت‌های آلوده و باکتری‌ها تخلیه شده و محفظه کاملاً تمیز می‌شود. سپس با مواد مخصوصی پر شده و مهر و موم می‌گردد تا راه بر نفوذ باکتری‌ها بسته شود.

• ایمپلنت
در صورتی که ترک تا زیر لثه گسترش یافته باشد، دیگر قابل درمان نیست و دندان را نمی‌توان نجات داد. در چنین شرایطی معمولاً باید دندان کشیده شود و پس از آن با یکی از روش‌های جایگزینی دندان، جای خالی آن پر شود. بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان ایمپلنت است.

معاینه فوری پس از ترک خوردن دندان

اگر احساس می‌کنید ممکن است دندانتان ترک خورده باشد، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که در صورتی که ترکی در دندان ایجاد شده باشد، راه برای نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان باز می‌شود. با ورود باکتری‌ها به داخل دندان و ایجاد عفونت، ممکن است دیگر نتوان دندان را نجات داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *