رابطه دندان درد و فشار خون

بررسی رابطه دندان درد و فشار خون

بیمارانی که از فشار خون رنج می‌برند ممکن است نتوانند از خدمات دندان‌پزشکی بهره ببرد. به طور کلی، دندان‌پزشکان فرآیندهای پزشکی را روی افرادی که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بالا داشته باشند، انجام نمی‌دهند. علاوه بر لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت که برای بیماران مبتلا به فشار خون خطرناکند، یکی از اعمالی که می‌تواند آسیب‌های جدی برای چنین بیمارانی به دنبال داشته باشد، کشیدن دندان است. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان رابطه دندان درد و فشار خون را مورد بررسی قرار می دهیم.

کشیدن دندان به طور معمول منجر به خونریزی زیادی در لثه و استخوان فرد می شود و وقتی فشار خون بالاتر از حد مجاز خود یعنی ۱۲۰/۸۰ باشد، خونریزی شدیدتر هم می‌شود. به همین علت، در بیماران مبتلا به فشار خون می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، دندانپزشک شما تا زمانی که مراقبت‌های پزشکی از پزشک خود دریافت نکرده و فشار خون خود را تنظیم نکنید، دندان شما را نمی‌کشد. کشیدن دندان در این حالت می‌تواند منجر به التهاب لثه و تخریب ساختار دندان‌های کناری، که دندان نگهدارنده نام دارد، شود. همچنین باعث لق شدن و احتمالا افتادن دندان‌ها شود. علاوه بر این، به دلیل خون‌ریزی زیاد خطر حمله قلبی و سکته را نیز به دنبال دارد.

دندانپزشک‌ها معمولا برای جلوگیری از این امر هنگام مواجه با بیمار مبتلا به فشار خون از بی حس‌کننده موضعی مانند نووکائین بدون اپی نفرین استفاده کند. چرا که اپی نفرین موجود در بی حس‌کننده موضعی ممکن است به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند، اما می‌تواند باعث افزایش قابل توجه فشار خون شود.

بالا رفتن فشار خون به دلیل دندان درد

انجام فرآیندهایی مانند ایمپلنت می‌توانند تا حدودی درد داشته باشند. همچنین دندان‌درد می‌تواند باعث افزایش اضطراب در فرد و بالا رفتن فشار خون شود. به طور کلی، درد در هر جای بدن که باشد، می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. با این حال این عارضه فقط موقتی است و مشکل دائمی فشار خون یا بیماری قلبی عروقی ایجاد نمی‌کند.

هنگامی که درد توسط سیستم عصبی تشخیص داده میشود، مکانیزمی به نام رفلکس گیرنده (baroreceptor reflex) را فعال می‌کند. این سیستم همان چیزی است که فشار خون را کنترل می‌کند. رفلکس به بدن می‌گوید که جریان خون را منقبض کند و این امر موجب بالا رفتن فشار خون می‌دهد. این تا زمانی ادامه می‌یابد که درد تمام شود و دیگر حس نشود. با از بین رفتن درد، سیستم عصبی بدن به رفلکس گیرنده دستور می‌دهد رگ‌های خونی را شل کرده و فشار خون را تا سطح نرمال کاهش می‌دهد.

تاثیرات فشار خون در دندانپزشکی | بهترین دندانپزشک اصفهان

رابطه بین دندان درد مزمن و فشار خون بالا بین دانشمندان کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته در بررسی است. اگر چه ممکن است این دو پدیده مجزا به نظر برسند، اما مطالعاتی نیز در این زمینه شکل گرفته که نشان می‌دهد این دو با هم در ارتباطند. حال این که دندان درد در بیماران مبتلا به فشار خون مشکل ساز است یا نه توسط پزشکان و دانشمندان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته و نمونه‌های مشاهداتی زیادی مورد آزمایش قرار گرفته‌‌اند؛ اما هنوز اطلاعات درست و قابل استنادی از آن در دسترس نیست.

تاثیرات لیدوکائین بر فشار خون

لیدوکائین، که گاهی به آن لیگنوکائین نیز گفته می‌شود، دارویی است که برای بی حس کردن ناحیه خاصی از بافت استفاده می‌شود. برای برای تاثیرگذاری بیشتر این دارو، می‌توان آن را با مقادیر کمی اپی نفرین مخلوط کرد. این امر می‌تواند به کاهش خونریزی و ماندگاری طولانی‌تر اثر بی حسی کمک کند. لیدوکائین به عنوان یک دارو برای تسکین درد و اسپاسم عروقی استفاده می‌شود. در دندان‌پزشکی از این دارو می‌توان به عنوان بی حس‌کننده نیز استفاده کرد. لیدوکائین به سرعت عمل می‌کند؛ حدود ۴ دقیقه طول می‌کشد تا اثر بی حسی آن بروز پیدا کند. مدت زمان ماندگاری آن نیز در صورت تزریق، بعد از ۴ دقیقه، می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا سه ساعت باشد.

لیدوکائین یکی از رایجترین بی حس کنندههای موضعی مورد استفاده در دندانپزشکی است. بسته به نوع درمان انجام شده و ناحیه دهانی که روی آن کار می‌شود، آن را برای انجام فرآیندهای مختلف دندان‌پزشکی تجویز می‌‌کنند. استفاده از لیدوکائین می‌تواند مزیت‌های بی‌شماری در دندان‌پزشکی داشته باشد که از بین آن‌ها می‌توان به اثر سریع، کاهش خونریزی در اثر بالا بردن آدرنالین و منقبض کردن عروق و همچنین دیر جذب شدن و ماندگاری بیشتر بی حسی، اشاره کرد.

در بسیاری از بیمارانی که دارای فشار خون بالاتر از حد مجاز بودند، استفاده از لیدوکائین چه به صورت تزریقی و چه به صورت استعمالی، باعث بالارفتن غیرطبیعی فشار خون و همچنین عوارض جانبی دیگر شد. اگر به این عارضه مبتلا هستید و برای انجام فرآیندهای پزشکی مانند ایمپلنت، لمینت یا هر عمل دیگری به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، حتما در این باره با او سخت بگویید.

علل و مشکلات تنفس دهانی

مزیت های تمیز کردن زبان