درمان پولیپ دندان

روشهای درمان پولیپ دندان

در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی علل، علائم و روشهای درمان پولیپ دندان می پردازیم.

چرا پولیپ دندان به وجود می آید؟

پولیپ دندان معمولا به علت پوسیدگی در یک دندان بزرگ مانند دندان عقل و عدم درمان سروقت این دندان ها ایجاد می شود. پولیپ های دندانی همچنین در دندان آسیاب بزرگ دوم دائمی یا گاهی دندان آسیاب بزرگ اول دائمی تشکیل می شود. علت این موضوع این است که معمولا این دندانها بیشتر از سایر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل دسترسی سخت آنها برای نگهداری های دندانی بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند.

پولیپ دندان معمولا در شرایطی به وجود می آید که دندان ها در سنی که گردش خون هنوز در ریشه دندان به خوبی برقرار است، دچار پوسیدگی گسترده شدند. این نشان می دهد در واقع این فرایند در اوایل زندگی (کودکی) شروع می شود اگر چه خود ضایعه ممکن است بعدها دیده شود. ادامه یافتن فعالیت باکتریهای مضر که باعث ایجاد پوسیدگی شده اند، منجر به ناراحتی و تورم پالپ داخل دندان میشود.

دلایل ایجاد پولیپ دندان

• تحریک مکانیکی بافتها در اثر جویدن و فعالیت باکتریها
  • شکستگی دندان که باعث صدمه دیدن بافتهای پالپ شدند.
  • پوسیدگی در دندان‌ های جوان در شرایطی که بخش زیادی از ساختار دندان از دست رفته است.

علائم پولیپ دندان

• دردهای دندانی بی دلیل هنگام شب
  • درد مداوم دندان بدون هیچ علت خاصی
  • حساسیت و واکنش شدید دندانی به غذاهای داغ یا سرد
  • تورم یا قرمزی اطراف دندانی که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتند.
  • لق شدن و جابجایی بی دلیل دندانی که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتند.

روش درمان پالپ دندان

برای شروع روند درمان پولیپ های درمانی، دندانپزشک بعد از بی حس کردن موضعی دندان شروع به حذف عوامل پوسیده شده ، پالپ باقیمانده و نسوج آلوده و عفونی در دندان و اطراف آن می کند.

در مرحله ی بعدی از درمان، پزشک متخصص کانال ‌های دندان را با استفاده از ابزار آلات مخصوص فرم دهی می کند و بعد از فرم دهی،دندانپزشک شروع به پرکردن دندان می کند.

نکته مهم درباره ی درمان پولیپ های دندانی این است که در صورتی که درمان ریشه دندان ها به طور کامل و صحیح انجام شود، درمان موفق آمیز انجام می گیرد و در صورت انجام نا صحیح پروسه ی درمان بیمار در دراز مدت دچار مشکل خواهد شد.

توجه داشته باشید که دندان پس از معالجه ریشه هنوز زنده می‌ ماند زیرا تغذیه خارجی آن از سمت بافت‌ های در برگیرنده هنوز ادامه دارد. البته این زنده ماندن به معنای آن نیست که دندان مثل دیگر دندان‌ ها به تحریکات حرارتی و الکتریکی پاسخ مثبت دهد.

معمولاً پس از درمان پولیپ دندان،بیمار مقداری درد و ناراحتی خفیف تا متوسط را تا چند روز تجربه خواهد کرد که با تجویز مسکن ‌های ضدالتهاب این درد هم کنترل خواهد شد. توجه داشته باشید در صورت تجربه ی درد دندان حتما با دندانپزشک معالج تماس بگیرید.

یکی از دلایل عدم مراجعه افراد برای درمان پولیپ های دندانی، ترس بی‌ دلیل از روند درمان است. امروزه با ارائه مواد بی ‌حسی قوی و ابزار و تکنیک‌ های پیشرفته، درد حین درمان ریشه به حداقل کاهش می یابد. در صورتی که فرد هنوز به دلایلی ترس از این درمان دارد، می ‌توان با روش‌ های مختلف بی حسی و یا حتی بیهوشی تحت درمان قرار گیرد.

درمان پولیپ دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

روش درمان پالپ دندان کودکان

به این نکته باید توجه داشت که پالپ های دندان را نمی توان با چشم غیر مسلح دید. پالپ قسمت مرکزی هر دندان است که از اعصاب، بافت و تعداد زیادی رگ های خونی تشکیل شدند. که با یکدیگر به صورت هماهنگ کار می کنند تا باعث رساندن مواد معدنی ضروری و اکسیژن به دندان بشوند.

پالپ های دندانی ممکن است از روشهای متفاوتی آسیب ببیند. همچنین ممکن است پوسیدگی دندان یا آسیب تروماتیک در کودکان به بی پوشش ماندن پالپ دندان منجر شود که التهاب دندان و درد آن را در پی دارد. درمان پالپ دندان کودکان تحت عناوین مختلفی شناخته می شود، از جمله: درمان ریشه، پالپوتومی، پالپکتومی و درمان عصب. هدف اصلی آن درمان، احیاء و حفظ دندان عفونی است.

ورم لثه | علل و درمان

اختلالات دندان عقل نهفته