درمان فاصله بین دندان ها

اگر شما تصمیم به درمان فاصله دندان‌های خود گرفته‌اید یا بنا به دلایل پزشکی، اگر دندان‌پزشک از شما بخواهد فاصله دندان‌های خود را اصلاح نمایید، گزینه‌های درمانی متفاوتی برای کاهش فاصله دندان‌ها وجود دارد.

کش‌های ارتودنسی

استفاده از کش‌های ارتودنسی برای اصلاح فاصله دندان‌ها، روشی مقرون‌به‌صرفه است. در ارتودنسی دندان‌های فاصله دار، می‌توانید هنگام شب از باندهای کشی استفاده کنید تا به‌صورت فیزیکی آن‌ها به هم نزدیک‌تر گردند. توجه داشته باشید که دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند، این کار باید تحت نظارت مستقیم یک دندان‌پزشک صورت بپذیرد، زیرا که کاهش بیش‌ازحد فاصله و یا حرکت سریع دندان‌ها می‌تواند منجر به مشکلات لثه و اختلال در استخوان فک گردد. هزینه این روش به تعداد کش‌های مصرفی شما بستگی دارد.

 

2

باندینگ دندان و یا ونیرهای دندانی

یک راه دیگر برای اصلاح و بستن فاصله بین دندان‌ها، پر کردن فاصله با مواد دندانی است. باندینگ دندانی (روکش‌های سرامیکی) اشاره به استفاده از مواد رزینی دارد که برای دو دندان استفاده می‌شود تا فضای بین آن‌ها پر شود.

ونیرهای دندانی روکش‌های سرامیکی (پرسلن) هستند که درواقع بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. به‌طورمعمول ونیرها جلوه خوبی به دندان‌ها می‌دهند. بسته به محل و میزان مواد موردنیاز، هزینه بستن فاصله بین دندان ها متفاوت خواهد بود، همچنین توجه داشته باشید ازآنجایی‌که این روش به‌نوعی فرایند زیبایی محسوب می‌شود، احتمالاً بیمه شما هزینه‌های آن را پوشش نخواهد داد.

3

بریس و نگه‌دارنده‌های ارتودنسی

ممکن است دندان‌پزشک برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها استفاده از بریس‌های ارتودنسی را توصیه نماید. گاهی هزینه‌های ارتودنسی سریع برای رفع این مشکل  در کودکان و بزرگسالان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. ارتودنسی سریع می‌تواند تنها برای دندان‌های بالا یا برای هر دو ردیف بالا و پایین انجام شود. هزینه ارتودنسی سریع با توجه به تعداد دندان‌های مورد درمان و نوع ونیر مورد استفاده تعیین می‌شود.

 

4

رفع زائده‌ی لثه‌ای میان دندان‌ها (فرنکتومی)

یک زائده پوستی لب بالا را به فک بالا (مقابل دو دندان جلو) متصل می‌کند. به این بافت “فرنوم ” می‌گویند. اگر این زائده پوستی بیش‌ازحد بزرگ‌شده باشد، ممکن است دندان‌پزشک “فرنکتومی ” را توصیه نماید. در فرنکتومی این زائده پوستی از طریق جراحی برداشته می‌شود و سپس درمان بستن فاصله بین دندان انجام میشود . ازآنجاکه این روش درمانی یک جراحی محسوب می‌شود، معمولاً توسط یک جراح دهان و دندان انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *