درمان‌های جایگزین انواع بریج‌ دندان

بررسی درمان‌های جایگزین انواع بریج‌ دندان

بریج‌های دندان دارای ۴ نوع هستند. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان درمان‌های جایگزین انواع بریج‌ دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

بریج معمولی

متداول‌ترین نوع بریج‌های دندانی بریج‌های سنتی یا معمولی هستند که از دو یا چند تاج و یک یا چند دندان فیلر تشکیل شده است. تمام این تاج‌ها و فیلرها به یکدیگر متصل بوده و با سیمان کردن تاج‌ها بر روی دندان‌های مجاور فضای خالی در جای مناسب خود قرار می‌گیرند. مواد سازنده این نوع بریج‌ها فلز، پرسلین متصل به فلز یا سرامیک هستند.

بریج معلق

این نوع بریج می‌تواند در موارد یکه فقط در یک سمت فضای خالی دندان وجود دارد استفاده شود و در واقع پونتیک تنها به یک دندان اباتمنت وصل می‌گردد.

پیوند مریلند

این نوع بریج‌ها که از دندان‌های فلزی یا سرامیکی که به پرسلین متصل شده‌اند و دارای یک فریم برای محافظت از آنها هستند، معمولاً در مواردی که فرد دندان‌های جلویی خود را از دست داده باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بریج بر پایه ایمپلنت

این نوع پل‌های دندانی مشابه نوع سنتی یا معمولی هستند، با این تفاوت که به جای اینکه بر روی دندان‌های مجاور شکاف سیمان شوند، از پایه‌هایی مشابه ایمپلنت برای نصب آن استفاده می‌شود.

مقایسه ایمپلنت با بریج دندان

در این بخش نکات و توضیحات لازم درباره ایمپلنت را ارائه نموده‌ایم تا با مطالعه آنها بتوانید تا حدودی به پاسخ مناسب سؤال خود برسید. برخی از مواردی که باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک

فشار و نیروهایی که هنگام جویدن و گاز گرفتن غذا به دندان‌ها وارد می‌شود، استخوان سازی در فک را تحریک کرده و به حفظ ساختار فک کمک می‌کند. زمانی که دندانی کشیده می‌شود و یا می‌افتد، دیگر نیرویی به آن قسمت از استخوان فک که در ارتباط با دندان بوده است وارد نمی‌شود و به همین دلیل رفته رفته استخوان آن قسمت تحلیل می‌رود.
بریج دندانی به این علت که درون استخوان فک کاشته نمی‌شود، نمی‌تواند فشارهای لازم را به آن ناحیه از استخوان فک وارد کند و از ایجاد عارضه تحلیل رفتن فک پیشگیری کند. اما در مقابل ایمپلنت‌ها درون استخوان فک کاشته می‌شوند و عملکردی مشابه با عملکرد ریشه دندان‌های طبیعی ارائه می‌دهند و در واقع تنها با استفاده از کاشت ایمپلنت دندانی می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

مناسب بودن استفاده از هریک از روش‌ها با توجه به شرایط بیمار

ایمپلنت کردن نیاز به داشتن شرایطی مانند تراکم استخوان کافی و سلامت عمومی خوب است که اگر بیمار از آنها برخوردار باشد، بهتر است که ایمپلنت را انتخاب کند، در غیر این صورت گزینه مناسب‌تر بریج دندان خواهد بود.

هزینه انجام هریک از این دو روش

این دو روش از نظر هزینه متفاوت هستند و ایمپلنت درمان گران‌تری در مقایسه با بریج است. و می‌توان گفت که بودجه بیمار می‌تواند در این انتخاب تأثیر داشته باشد. لازم به ذکر است که از آنجایی که ایمپلنت روش دائمی است. به این دلیل که دیگر نیاز نیست پس از مدت زمان کوتاهی مجدداً برای تعویض آن هزینه‌ای پرداخت کنید، اقتصادی‌تر به شمار می‌آید.

موارد نیاز به تعویض ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مقایسه بریج با دندان مصنوعی

این مورد نیز همانند مورد قبلی نیاز به معاینات و بررسی‌های دندانپزشک و مشورت با ایشان دارد. با این حال در این بخش به مواردی که در انتخاب هریک از این دو روش باید مورد توجه قرار بگیرند اشاره کرده‌ایم تا با مطالعه آنها اطلاعات مفید برای داشتن انتخابی مناسب را به دست آورید. این موارد عبارت‌اند از:

امکان حرکت و خارج کردن از دهان

دندان‌های مصنوعی پروتزهایی هستند که قابلیت حرکت دارند. و فرد می‌تواند آنها را در صورت نیاز برای تمیز کردن و یا در صورت عدم تمایل به استفاده، آنها را از دهان خود خارج کند. این در حالی است که بریج در جای خود محکم می‌شود و قابلیت جابجایی ندارد.

قیمت

دندان‌های مصنوعی در مقایسه با بریج‌ها ارزان‌تر هستند.

وضعیت دندان‌های مجاور

نصب بریج به داشتن دندان‌های محکم و سالم که به عنوان تکیه گاه برای سیمان کردن بریج بر روی آنها مورد استفاده قرار بگیرند نیاز دارد. اما استفاده از دندان مصنوعی نیاز به دستکاری ساختار دندان‌های مجاور ندارد.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

روش های درمانی جایگزین بریج دندان

شاید یکی از سؤالات افرادی که قصد پر کردن فضای خالی ناشی از نبود دندان را دارند این باشد. که از چه روش‌های دیگری می‌توان به جای بریج دندان استفاده کرد؟ در ادامه این روش‌های جایگزین را معرفی می‌کنیم:

دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی در واقع پروتزهای متحرکی هستند که می‌توان آنها را از دهان خارج کرد. و در مواقع لزوم از آنها استفاده نمود. دندان مصنوعی یکی از روش‌های ارزان و مقرون به صرفه است که برای پر کردن فضای خالی دندان یا دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمپلنت

ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته می‌باشد که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. همیشه ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود و همانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند و ماندگاری دائمی دارد.


مطالب پیشنهادی :

اهمیت جرم گیری بعد از کامپوزیت دندان

کاربردهای تصویربرداری CBCT برای ایمپلنت دندان

روش های درمان هیپوپلازی مینای دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *