جایگزینی روکش‌ PMF با روکش زیرکونیا

بررسی جایگزینی روکش‌ PMF با روکش زیرکونیا

در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان جایگزینی روکش‌ PMF با روکش زیرکونیا را مورد بررسی قرار می دهیم. روکش زیرکونیا یک روکش کاملا سرامیکی است که با کمک فریم زیرکونیومی تقویت میشود ولی ساختاری بسیار شبیه به روکش‌های پی اف ام است. تنها تفاوت آن در این است که در مرکز روکش زیرکونیا از فلز اصلا استفاده نمیشود و رنگ آن کاملا سفید است. مقاومت و استحکام این روکش نسبت به روکش‌های پی اف ام بسیار بالاتر است و از فیتنس عالی برخوردار است.
روکش‌های پی اف ام روکش‌هایی هستند که از ترکیب فلز و چینی تشکیل شده‌اند و امروزه در مطب‌های دندان پزشکی بسیار استفاده میشوند. در استفاده از این روکش دور تا دور دندان شما را بخش فلزی پوشش میدهد و پرسلن یا چینی روی آن ترکیبی از زیبایی و استحکام را فراهم میکند.

در روکش‌های پی اف ام احتمال لب پریده شدن و ترک بسیار زیاد است که اگر جزئی باشد میتوان با کامپوزیت آن را ترمیم کرد اما در غیر این صورت باید تعویض روکش انجام شود. در استفاده از این روکش‌ها گاهی ممکن است به دلیل تحلیل لثه لبه فلزی روکش دیده شود و زیبایی خود را از دست بدهد. البته که بهتر است از این روکش در دندان‌های جلویی که دید بیشتری دارند استفاده نشود.

موارد استفاده از روکش دندان زیرکونیا | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

روکش زیرکونیا دارای دو نوع است :

زیرکونیا جامد و زیرکونیا خیلی شفاف، هر دو نوع زیرکونیا توسط طراحی به وسیله کامپیوتر و ساخت به وسیله کامپیوتر انجام میشود و همین باعث ظرافت و زیبایی در ساخت آن میشود.

زیرکونیای جامد نسبت به زیرکونیای شفاف قطعا سخت‌تر است

مقاومت و سختی بالای این نوع زیرکونیا در مقابل نیروی جویدن و نیروهای قوی‌تر مقاومت بالاتری دارد. این نوع از زیرکونیا به دلیل پشتیبانی بالایی که دارد برای دندان‌های ضعیف و تحت درمان با کانال ریشه بسیار مناسب و مورد استفاده قرار میگیرد.زیرکونیای جامد مات است و به همیت علت اغلب برای دندان‌های خلفی و عقب استفاده میشود.
این نوع زیرکونیا بسیار شبیه به دندان طبیعی فرد است و زیبایی بسیار بالایی دارد. اغلب از این نوع زیرکونیا برای دندان قدامل و جلو استفاده میشود. استحکام این نوع زیرکونیا از پی اف ام بیشتر است و ظاهر بسیار زیبایی دارد.

روکش زیرکونیا دارای استحکام خمش بسیار بالایی است

مقاومت خمشی زیرکونیا ۱۲۰۰ مگا پیکسل است. استحکام خمشی در واقع نیرویی است که تاج دندان میتواند آن را تحمل کند.
روکش زیرکونیا دارای استحکام و دوام بسیار بالایی است که به همیت علت از آن برای دندان نیز استفاده میشود. این روکش زیست سازگاری بسیار بالایی با بافت بدن انسان دارد و باعث تحریک بدن انسان جهت واکنش‌های آلرژیک و غیر طبیعی نمیشود. البته از این نوع ماده نیز برای درمان‌های دیگر همچون پروتز زانو نیز بسیار استفاده میشود.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

مزایا و معایب ایمپلنت دندان دیو

معرفی ایمپلنت دندان نئودنت

موارد استفاده از روکش دندان زیرکونیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *