برای سلامت دندان ها، طبیعی زندگی کنید

برای سلامت دندان ها، طبیعی زندگی کنید

همان طور که گفته شد، هیچ موجود دیگری مانند انسان با این همه بیماری و مشکل در زمینه دهان و دندان روبه رو نیست و علت آن هم این است که انسان از حالت طبیعی زندگی خارج شده و به زندگی ماشینی و مدرن روی آورده است.

بیشترشدن احتمال پوسیدگی دندان ها و همچنین افزایش میزان شیوع بیماری های دهان و دندان تا حدی به گسترش شهرنشینی و تمدن انسان ها ارتباط پیدا می کند. به همین دلیل، دیگر موجودات با چنین مشکلاتی روبه رو نیستند. آنها مسواک نمی زنند و از نخ دندان هم استفاده نمی کنند، ولی دندان هایشان هم مانند انسان ها خراب نمی شود و این همه دردسر و مشکل ندارند. دلیل این مساله هم مشخص است؛ موجودات دیگر از چرخه طبیعی زندگی خارج نشده اند و از غذاهای طبیعی استفاده می کنند.

استرس ها و فشارهای زندگی شهری، تند و با عجله غذاخوردن و بی توجهی به سلامت موجب شده است انسان خیلی حواسش به حفظ سلامت دهان و دندانش نباشد. در نتیجه طبیعی است که پوسیدگی های دندانی هم بیش از پیش او را درگیر کند. از طرف دیگر، زندگی ماشینی این دوره هم ایجاب می کند از محصولات غذایی کارخانه ها بیشتر از قبل استفاده کنیم.

محصولاتی که در بسیاری از مواقع نرم، شیرین و چسبنده است و احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. اینها همه در حالی است که دیگر موجودات زنده هنوز از مواد غذایی طبیعی استفاده می کنند و خام خوار هستند. به همین دلیل هم احتمال ایجاد پوسیدگی میان آنها بسیار کمتر است. البته تا چند دهه قبل، انسان هم زندگی طبیعی تری داشت و در نتیجه کمتر با چنین مسائلی روبه رو می شد، ولی امروزه این شرایط فرق کرده است.

 برای حفظ سلامت دندان ها، باید سعی کنیم به حالت طبیعی زندگی نزدیک تر شویم. به این معنی که پس از مصرف وعده های اصلی غذا حتما باید به کمک مسواک و نخ دندان، دهان و دندان را کاملا تمیز کنیم و خوب است در فاصله میان وعده های اصلی غذا تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی طبیعی به صورت خام استفاده کنیم.

 برای حفظ سلامت دهان و دندان مصرف بیش از حد تنقلات و ریزه خواری هم باید کاهش یابد و تا جایی که ممکن است به عنوان میان وعده از میوه ها استفاده کنید. برای تامین آب مورد نیاز بدن هم یادتان باشد که بهترین مایع، آب است. البته چای هم نوشیدنی خوبی به حساب می آید، ولی در صورتی که آخرین جرعه آن، خالی و بدون قند و شیرینی مصرف شود.

اینها همه همراه با استفاده دقیق و مرتب از مسواک و نخ دندان می تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند. اگر جایی هستید که امکان مسواک زدن برای شما وجود ندارد، بهتر است روی غذایتان یک عدد سیب، هویج، خیار و چنین موادی را بخورید یا کمی آب بنوشید تا دست کم بعضی ذرات غذا از لابه لای دندان هایتان خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *