اولین روز بعد از ارتودنسی

اولین روزهای بعد از ارتودنسی (سیم کشی دندان)

شما یک تصمیم بزرگ گرفته‌اید و اولین گام را به سوی داشتن زیباترین و سالم‌ترین لبخند زندگی خود برداشتید! در چند روز اول پس از شروع درمان ارتودنسی، بروز کمی ناراحتی و دندان درد طبیعی است. در ادامه توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی که به نظر می‌رسد بتوانند به شما در سازگاری با بریس کمک کنند را ذکر کرده‌ایم.

روزهای ابتدایی استفاده از بریس

درمان‌های ارتودنسی مدرن با استفاده از آخرین تکنولوژی ارتودنسی، با بالاترین میزان راحتی و اثربخشی برای بیمار طراحی شده‌اند. استفاده از بریس آسیبی به دندان‌های شما نمی‌رساند اما شما ممکن است پس از اتصال سیم به براکت‌ها کمی افزایش حساسیت نسبت فشار به خصوص در دندان‌های جلوی خود را احساس نمایید.

پیش از خارج شدن از کلینیک ارتودنسی از انگشت و زبان خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از سیم‌ها زبان یا گونهٔ شما را نمی‌سایند یا آزرده نمی‌کنند. در جلسات ارتودنسی، طرز استفاده از هدگیر برای ساعاتی محدود در روز یا استفاده از کش دندان را سوال کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی تجهیزاتی که متخصص ارتودنسی استفاده از آن‌ها را تا جلسهٔ بعدی به شما توصیه کرده است، دارید.

در چند ساعت اول پس از قرار دادن بریس، شما ممکن است متوجه شوید که مقدار زیادی بزاق در دهان شما تولید می‌شود و ممکن است احساس کنید که باید مقدار زیادی از بزاق را ببلعید. بریس‌ها برای دهان شما چیزی جدید محسوب می‌شوند و ممکن است موجب گردند تا شما زبانتان را بیش از حد معمول حرکت دهید و با استفاده از آن دندان‌هایتان را احساس کنید. این واکنش‌ها طبیعی هستند و معمولاً بعد از یک روز از بین خواهند رفت.

چگونه با وجود بریس‌ها احساس راحتی داشته باشیم؟

چسبی که برای کار گذاشتن براکت روی دندان‌هایتان استفاده شده است، ترکیبی مشابه موادی دارد که جهت پر کردن دندان‌ها مصرف می‌شود و برای تثبیت کامل به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد. متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که شما از یک رژیم حاوی مواد غذایی نرم مانند پودینگ، ماست یا سوپ سبک تا زمانی که بتوانید با بریس‌های جدید خود غذا بخورید، پیروی کنید. در طول درمان ارتودنسی خود، از مواد غذایی سخت و چسبناک اجتناب کنید تا خطر آسیب به تجهیزات ارتودنسی شما کاهش یابد. عادت‌های عصبی مانند جویدن ناخن یا مداد نیز به بریس آسیب می‌زند و منجر به ایجاد هزینه‌های اضافی و افزایش طول مدت درمان شما می‌گردد.

در کلینیک ارتودنسی به شما نحوه صحیح استفاده از نخ دندان برای کاهش جای زخم و سوزش در داخل گونه‌ها و لب‌ها آموزش داده می‌شود. داروهای ضد دردی که احتیاجی به نسخه ندارند مانند ایبوپروفن یا استامینوفن (تا زمانی که به این داروها آلرژی نداشته باشید) در فواصل زمانی منظم تجویز می‌گردند. شستشوی منظم با آب نمک نیز درد را کاهش می‌دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان به خصوص مسواک زدن پس از هر وعدهٔ غذایی بسیار مهم است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای خود و در زمان‌هایی که دور از خانه هستید، یک مسواک مسافرتی تهیه نمایید. یک آینه بزرگنما، از انواعی که هنگام اصلاح یا آرایش از آن استفاده می‌شود نیز می‌تواند برای بهتر دیدن و انجام صحیح عمل مسواک زدن به شما کمک کند. استفاده از نخ دندان‌های مخصوص در هنگام ارتودنسی به شما در تمیز کردن راحت و سریع تجهیزات ارتودنسی دندان‌ها کمک می‌کند. تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها در زمانی که از بریس استفاده می‌کنید، اهمیت بیشتری نسبت به زمان معمول دارد.

پس از پنج روز تا یک هفته، حتی اگر ناراحتی و درد به طور کامل از بین نرفته باشد، اما باید بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. این زمان برای سازگاری دندان‌ها با بریس‌ها کافی است و شما متوجه خواهید شد که عمل جویدن و بلع بسیار ساده‌تر است. هر یک از بیماران ویژگی‌های خاص خود را دارند و بنابراین غیرممکن است بتوان پیشبینی کرد که شما چه زمانی به طور کامل بهبود می‌یابید اما متخصص ارتودنسی باید همیشه در دسترس باشد تا بتوانید مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *