اهمیت اولویت ایمپلنت و ارتودنسی

بررسی اهمیت اولویت ایمپلنت و ارتودنسی

در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان اهمیت اولویت ایمپلنت و ارتودنسی را مورد بررسی قرار می دهیم. معمولاً ارتودنسی دندان به ایمپلنت اولویت دارد زیرا اول باید دندان های مرتب شود و بتوان بهترین جا برای کاشت ایمپلنت فراهم شود البته وابسته به شرایط ممکن است نظر پزشک متفاوت باشد. در نظر داشته باشید که هر کدام از این روش های درمانی باید با تکیه به جایگاه خاص و اولویت بندی مهم، مورد استفاده قرار بگیرند. چه بسا که عدم توجه به اولویت بندی روش های درمانی و عدم اجرای به موقع و صحیح آنها، تاثیرات مخربی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد. از این رو بهتر است قبل از تصمیم به انجام روش های درمانی مختلف، از تخصص و دانش دندانپزشکان مجرب و کاربلد استفاده کرد.

در صورتی که افراد نیازمند استفاده از روش های مختلف برای سلامت و زیبایی دندان های خود باشند، باید حتما از دانش دندانپزشکان (جهت اولویت بندی روش های درمانی) استفاده کنند. قبل از اینکه بخواهیم به این نکته پی ببریم که اولویت با کدام است؛ ایمپلنت یا ارتودنسی؟ بهتر است به توضیح دقیقی از آنها اشاره کنیم.

تعریف ارتودنسی

در برخی از موارد، فرد از دندان های کج و نامنظم برخوردار است. تکنیک کاربردی برای منظم کردن و صاف کردن این نوع از دندان ها، استفاده از عمل ارتودنسی است.
این روش می تواند قوس طبیعی را به دندان ها بازگردانده و از این طریق بر روی زیبایی ظاهری دندان ها نقش بسزایی داشته باشد. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، این روش علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری دندان ها، تاثیر چشمگیری بر روی سلامت آنها نیز خواهد داشت. چه بسا که وجود برخی از نامنظمی ها و ناهماهنگی ها، می تواند تاثیر مخربی بر روی سلامت لثه ها و دندان ها داشته باشد.

آشنایی با ایمپلنت دندان

در برخی از موارد افراد به دلایل مختلف و به ناچار، دندان خود را از دست می دهند و یا ناچار به کشیدن آن خواهند بود. در این صورت اقدام به انجام عمل ایمپلنت دندان می نمایند که بر اساس پروسه ی درمانی خاصی انجام می پذیرد. این روش درمانی به نحوی است که یک پایه ی دندانی در استخوان فک پایین و یا بالا کاشت شده و سپس روکش دندان بر روی آن نصب خواهد شد. این روش نوعی از مدرن ترین روش پروتز دندانی به شمار می رود که تاثیر بسزایی بر روی سلامت دهان و دندان خواهد داشت.

معرفی ایمپلنت دندان دیو | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر سید حمید رضویان

تشخیص بهترین زمان برای انجام ایمپلنت یا ارتودنسی

همانطور که اشاره کردیم، بهترین گزینه برای بسیاری از متقاضیان در انتخاب بین ایمپلنت یا ارتودنسی، انجام عمل ارتودنسی است. حال در برخی از موارد شاهد هستیم که دندانپزشکان متخصص بر اساس انجام بررسی ها و تشخیص ضرورت ها، انجام ایمپلنت را قبل از ارتودنسی در نظر می گیرند. این موضوع وابسته به برخی از شرایط خاص رقم می خورد. در برخی از مواقع افراد نیازمند کاشت چند دندان در نواحی مختلف دهان هستند. حال اگر این افراد نیازمند استفاده از روش درمانی ارتودنسی نیز باشند، باید قبل از ارتودنسی، باید حتما فرایند کاشت دندان را تکمیل نموده و سپس ارتودنسی را انجام دهند.

در حالی که اگر متقاضی نیازمند استفاده از یک دندان کاشت بود، بهتر است که ابتدا فرایند ارتودنسی انجام پذیرفته و پس از قرار گرفتن دندان ها در جای مناسب خود، عمل کاشت صورت پذیرد. از این رو تشخیص تعداد دندان مورد نیاز برای کاشت، تاثیر بسزایی بر روی اولویت بندی انجام ارتودنسی و ایمپلنت خواهد داشت. بسیار پیش آمده است که افراد پس از انجام ایمپلنت علاوه بر دستیابی به سلامت دندان، زیبایی آن را نیز تجربه خواهند کرد. در این صورت مشکلات دندان به طور کامل رفع شده و نیازی به انجام ارتودنسی نیز نخواهند داشت.

بررسی دلایل اولویت بندی در انجام ایمپلنت یا ارتودنسی

برگ برنده با انجام ارتودنسی است. از دلایلی که می تواند این اولویت بندی را تحت تاثیر قرار دهد، عبارتند از:

  • اگر ایمپلنت دندان قبل از فرایند ارتودنسی انجام پذیرد، قطعا متقاضی با نتیجه ی مناسبی از انجام عمل، مواجه نخواهد شد. تصور کنید که دندان تازه کاشته شده را ارتودنسی کرده و به دنبال تغییر جهت و جابجایی آن باشیم. قطعا این موضوع بیانگر انجام کار نامناسب و نامطلوب خواهد بود.
  • اگر ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان انجام پذیرد، دندان ها را در مکان مناسب خود قرار داده و فضای مناسب برای گسترش دندانها را نیز فراهم خواهد کرد. در این صورت فضای مناسبی برای ایمپلنت باقی می ماند که می توان به راحتی برای پر کردن آن اقدامات لازم را انجام داد.

موارد اولویت انجام ایمپلنت دندان

انجام عمل ایمپلنت انتخاب خواهد شد. مهمترین نکته در این زمینه، تشخیص دندانپزشک مجرب، متخصص و کارآزموده است. به طور کلی بهترین و مناسب ترین عمل، انجام ارتودنسی قبل از انجام ایمپلنت است. حال در برخی از موارد به سبب بروز شرایط خاص و همچنین صلاحدید دندانپزشک متخصص، انجام ایمپلنت در اولویت قرار می گیرد. مواقعی که ایمپلنت در اولویت قرار می گیرد، عبارتند از:

  • در برخی از موارد دستگاه ارتودنسی برای اجرا شدن، به لنگر نیاز دارد. لنگر مورد نظر صاف بوده و نقش کلید برای سایر دندانها را در بر دارد. در این مواقع می توان از دندان کاشت شده استفاده کرد. به این ترتیب بهترین روش، استفاده از کاشت دندان قبل از ارتودنسی خواهد بود.
  • در برخی از مواقع، دندانهایی که در اطراف محل کاشت دندان وجود دارند صاف هستند. این دندانها نیازی به جابجایی نداشته و قابلیت نصب براکت را در بر دارند. بنابراین می توان به راحتی اقدام به کاشت دندان در فضای خالی مورد نظر نمود.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

مراحل عصب کشی دندان

معرفی ایمپلنت دندان دیو

معرفی انواع روکش دندان زیرکونیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *