اشتباهات رایج در مورد ارتودنسی | بخش ۱

اشتباهات رایج در مورد ارتودنسی

باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی هنوز هم در مورد این گزینه درمانی و صاف کردن دندان ها در میان مردم وجود داشته و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. اگرچه طی سال های اخیر این روش محبوبیت زیادی میان مردم پیدا نموده اما با این حال هم تصورات زیادی در مورد این درمان وجود داشته که می توانند نگرانی احتمالی بیماران را سبب شوند. در نوشته ای که امروز در سایت دکتر رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان برای شما همراهان گرامی منتشر شده است. به بررسی اشتباهات رایج در مورد ارتودنسی خواهیم پرداخت.

کودکان فقط ارتودنسی می کنند

برخی از مردم وقتی به بریس فکر می کنند، بیشتر در ذهن خود به بچه ها و نوجوانان فکر می کنند. گرچه درست است که بسیاری از نوجوانان قبل از بزرگسالی از براکت ها برای صاف کردن دندان های خود استفاده می کنند اما همیشه اینگونه نیست.

در حقیقت مهم نیست که شما چند سال دارید و در بزرگسالی نیز می توانید از درمان ارتودنسی بهره مند شوید. شاید شما نیز به عنوان یک بزرگسال در اوایل زندگی قادر به تهیه براکت ها نبوده اید و یا شاید مراقبت های ارتودنسی قبلا در اولویت نبوده است. به هر حال، اگر دوست دارید لبخند صاف تر و زیباتری داشته باشید، هرگز دیر نشده و علاوه بر این، لازم نیست نگران خجالت کشیدن با بریس های سنتی باشد. زیرا امروزه گزینه های دیگری مانند اینویزیلاین نیز وجود دارند که با آن دیگر لازم نیست از وجود براکت ها در دهان خود نگران باشید و در عین حال می توانید به لبخند ایده آل خود دست یابید.

ارتودنسی روش گران قیمتی است

هزینه ارتودنسی عمدتا بسته به پیچیدگی پرونده شما است. برای مثال، شاید یک نفر به برنامه درمانی چند ماهه نیاز داشته باشد در حالی که پرونده های پیچیده تر و دشوارتر ممکن است چندین سال طول بکشد. علاوه بر این، بسیاری از متخصصین ارتودنسی همچنین مشاوره و برنامه های پرداختی متناسب با نیازهای مالی خانواده شما را ارائه می دهند. امروزه به دلیل اینکه انواع مختلفی از بریس ها و مراقبت های ارتودنسی وجود دارد پس قیمت های متفاوتی نیز ارائه می شوند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : مزایای بیهوشی در عمل ایمپلنت دندان

براکت ها دردناک هستند

قطعا ایده داشتن یک دهان پر از فلز می تواند از نظر برخی بسیار دردناک باشد. این نوع ترس نیز همان چیزی است که افراد را از مرتب کردن دندان هایشان باز می دارد. با این حال، این کلیشه قدیمی در مورد ارتودنسی می تواند که باعث درد شود اغراق آمیز است. اگر چه ممکن است با شروع جابجایی دندان ها کمی احساس ناراحتی کنید، اما نباید براکت ها دردناک باشند. در هر صورت، اگر نگران این هستید که براکت های فلزی سنتی آسیب بیشتری به شما وارد کنند، می توانید بریس های شفاف یا اینویزیلاین را به عنوان یک گزینه جایگزین در نظر بگیرید.

اشتباهات رایج در مورد ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

سال ها زمان برای درمان ارتودنسی نیاز است

قرار نیست که تمامی درمان های ارتودنسی سالیان سال به طول انجامند و یکی از باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی در همین زمینه می باشد. این نوع درمان نیاز به حرکات عمدی و دقیق دندان ها دارد تا تضمین نماید که آنها در موقعیت مناسب قرار می گیرند. متخصصان ارتودنسی با مهارت لازم، تجربه و تخصص لازم، شدت پیچیدگی درمان را تعیین کرده و یک برنامه با طول زمان معین مشخص خواهند کرد. به عبارتی دیگر، قرار نیست که این روند همیشه به سرعت انجام شود و گاهی اوقات سرعت کُندتر، بهتر است. برخی از بیماران برای چند ماه تحت درمان قرار می گیرند در حالی که دیگران به یک برنامه درمانی طولانی تری نیاز دارند. به دلیل همین پیچیدگی و متفاوت بودن شرایط افراد، یافتن یک متخصص ارتودنسی که متعهد به جدی گرفتن سلامتی شما است مهم می باشد.

ارتودنسی فقط برای زیبایی استفاده می شود

حتی اگر یک لبخند زیبا و دندان های صاف نگرانی اصلی شما نباشند، باز هم ممکن است شما به براکت ها نیاز داشته باشید. یک باور غلط رایج در مورد ارتودنسی این است که فقط افرادی از براکت ها برای دندان های خود بهره می گیرند که می خواهند به ظاهر ایده آلی دست یابند. در حالی که این گزینه درمانی می تواند لبخند شما را کاملا صاف کند، می توانند سلامت کلی دهان و دندان ها را نیز بهبود بخشد.

اگر دندان های شما به طور صحیح روی هم قرار نگیرند ممکن است. با خوردن برخی غذاها یا تمیز کردن آنها با مشکل روبرو شوید. همچنین ممکن است شروع به ساییدن دندان های خود به ویژه دندان های جلو به صورت ناهموار کنید. و این ترمیم قطعا بسیار دشوار خواهد بود. اما از ارتودنسی شما می توانید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای یکنواخت نگه داشتن دندان ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که دندان های شما برای سالم بودن باید به درستی در کنار هم قرار بگیرند. داشتن یک لبخند صاف تر فقط یک امتیاز است.

براکت ها دائمی هستند

آیا موارد زیر برای شما آشنا به نظر می رسند؟ “من نیازی به براکت ندارم. در بچگی از آن استفاده کرده ام!”. اگر این موضوع را بهانه کرده اید تا الان براکت ها را دریافت نکنید. پس در مورد بهداشت دهان و دندان به خود دروغ می گویید. درست است. که بریس در هر سنی وظیفه خود را انجام می دهد. اما مراقبت های بعدی آن بسیار مهم است. گاهی اوقات، زمانی که بچه ها و نوجوانان از براکت ها استفاده می کنند. با استفاده از ریتینر یا نگهدارنده برای مرتب نگه داشتن دندان هایشان مشکل دارند. و به این باور رایج غلط در مورد ارتودنسی که دیگر به آن نیازی ندارند ایمان می آورند.

اما فراموش نکنید که در صورت عدم استفاده از ریتینر، دندان ها در نهایت می توانند. تغییر مکان دهند و دندان های شما به همان موقعیت ابتدایی و یا حتی بدتر ممکن است بازگردند. بنابراین در حالی که بریس ها برای صاف نگه داشتن دندان های شما طراحی شده اند. اگر به درستی از ریتینر استفاده نکنید ممکن است آنها همیشه به این ترتیب نمانند.

این نوشته ادامه دارد…

راه های ارتباطی با دکتر سید حمید رضویان 


مطالب پیشنهادی :

چگونگی اجرای ایمپلنت با بیهوشی

راه های جلوگیری از عصب کشی دندان

روش های تشخیص اختلالات عملکرد مفصل فکی گیجگاهی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *