آشنایی با پالپکتومی (قسمت اول)

پالپکتومی چیست؟

پالپکتومی یک درمان دندانپزشکی است که در آن تمامی بافت‌های پالپ دندان از تاج تا ریشه تخلیه می‌شود تا بافتهای ملتهب و عفونی حذف شده و نیاز به کشیدن دندان وجود نداشته باشد. پالپکتومی در دندان‌های شیری و بعنوان درمان اورژانسی موقت در دندانهای دائمی انجام می‌شود.

پالپ چیست؟

دندان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. بیرونی ترین بخش دندان لایه مینا و در زیر آن لایه عاج قرار دارد. بخش مرکزی دندان که حاوی رگهای خونی و عصبی و سلولهایی است که عاج را میسازند، پالپ نام دارد. پالپ تنها بخش زنده دندان است که مسئول رساندن مواد مغذی و تولید عاح و رشد دندان و همچنین منشأ احساس درد برای محافظت در مقابل جراحات، بیماری‌ها و مشکلات دندانی می‌باشد.

پالپکتومی

تفاوت پالپکتومی و پالپتومی چیست؟

در پالپکتومی تمامی محفظه پالپ از تاج تا ریشه تخلیه و ضد عفونی می‌شود اما در پالپتومی تنها بخشی از پالپ برداشته میشود که در تاج دندان قرار دارد تا از گسترش عفونت جلوگیری شود اما بخش سالم آن دست نخورده باقی می‌ماند. پالپکتومی زمانی انجام می‌شود که بافت پالپ در اثر پوسیدگی عمیق یا ضربه و جراحت، آسیب غیر قابل بازگشت دیده یا دچار نکروز (مرگ بافت‌ها) شده است.

پالپکتومی

چه افرادی باید پالپکتومی انجام دهند؟

پالپکتومی معمولاً در کودکان انجام می‌شود که دچار پالپیت (التهاب پالپ) شده و دندان شان دچار نکروز شده و مرده است. پالپیت یک اصطلاح پزشکی است که به التهاب پالپ در اثر عفونت باکتریایی حاصل از پوسیدگی دندان گفته می‌شود. این وضعیت با درد تیر کشنده و حساسیت شدید به دمای سرد یا داغ مشخص شود. این درمان دندانپزشکی به ویژه برای افرادی انجام می‌شود که آبسه اطراف ریشه دندان دارند یا چرک در دندانشان وجود دارد.