بارداری و عصب کشی

در بارداری یکی از مشکلات خانمها، مراجعه به دندانپزشک جهت عصب کشی است. دلایل مختلفی وجود دارد که میزان مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری برای خانم ها افزایش می یابد.یکی از علت ها،مشکلات لثه ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری است،علت های دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری،بیماری صبحگاهی و افزایش اسیدیته دهان به دنبال آن، کاهش بهداشت زنان باردار به دلیل خستگی و کم حوصلگی و … هستند. به همین دلیل مراقبت های بهداشتی قبل از تصمیم به بارداری برای تمام خانم ها توصیه می شود.

بنابراین خود بارداری به خودی خود منجر به از دست رفتن دندان ها نمی شود و با مراقبت های قبل و حین بارداری می توان از مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد.

عصب کشی در بارداری؟

اما مواقع بسیاری وجود دارد که خانم های باردار با درد شدید به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند.بیشتر این دندان ها نیاز به درمان ریشه ( عصب کشی ) دارند. ولی به خاطر دیدگاه اشتباهی که از سوی بیماران وجود دارد ( دندانپزشکان هم متاسفانه مجبور به تمکین به آن) شده اند، بسیاری از مراکز از ارائه خدمات به خانم های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و سوم خودداری می کنند.

حقیقت این است که درمان عصب کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند ، ترجیح داده می شود که این درمان ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند.

درد یه پدیده آزار دهنده است که تمام جنبه های جسمی، روانی و اجتماعی انسان ها را می تواند مختل کند.زنان باردار که دچار درد های با منشا دندانی باشند، احتمالا به دلیل تاثیرات درد بر فعالیت های روزمره شان،آسیب هایی را حتی متوجه جنین خود کنند.

اقدامات اولیه در مراجعه خانم های باردار به دندانپزشکی

دندانپزشک بر اساس یک رویه که بیشتر جنبه حقوقی دارد تا علمی، از پزشکی که خانم باردار تحت نظارت او قرار دارد یک نامه مشاوره مکتوب درخواست می کند. در این نامه معمولن باید اجازه انجام درمان دندانپزشکی، زمان مناسب ، طول درمان مناسب، ماده بی حسی و انجام رادیوگرافی اشعه ایکس توضیحاتی داده می شود. دندانپزشکان برای درمان زنان باردار در دانشکده ها آموزش دیده اند و نحوه درمان را به خوبی می دانند اما اولا به دلایل حقوقی( چون خانم باردار درجه اول تحت نظر یک پزشک دیگر است) و همچنین به دلیل اینکه شاید مورد خاصی در پرونده پزشکی بیمار باشد که مداخله خاصی را ایجاب کند، حتمن از پزشک معالج در خواست مجوز مکتوب انجام درمان را می کنند.اما از نظر حقوقی برای شروع بیماری که با درد شدید مراجعه کرده است،آغاز یک درمان اورژانس حتی با یک مشاوره تلفنی با پزشک(شفاهی) یا بدون مشاوره و کسب مجوز از ایشان قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *