تفاوت پریودنتیت و آماس لثه

آماس لثه قبل از پریودنتیت اتفاق می افتد و معمولا به التهاب لثه برمی گردد؛ در حالی که پریودنتیت نوعی بیماری است که در آن بافت و استخوان تخریب می شوند. در ابتدا، باکتری های پلاک روی سطح دندان جمع شده و باعث قرمز و ملتهب شدن لثه ها می شوند که در این صورت دندان ها هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. با وجود اینکه لثه ها تحریک شده و آزاردهنده می شوند، آماس لثه منجر به لقی دندان ها و آسیب جدی به استخوان و بافت های اطراف نمی شود.

آماس لثه اگر درمان نشود می تواند منجر به پریودنتیت شود. پریودنتیت باعث افتادگی لثه ها و استخوان شده و  فواصل بزرگ تشکیل می دهد. ذرات باقی مانده ی غذایی در فضای بین لثه و دندان جمع شده و آن قسمت را آلوده می کنند. همزمان با پخش شدن پلاک زیر لثه، سیستم ایمنی بدن به باکتری ها حمله می کند و استخوان و بافت های مجاور دندان که از دندان نگه داری می کنند، را تخریب می کند که ممکن است منجر به لقی دندان یا افتادن آن شود.  در بیانی ساده تر، پریودنتیت شامل تغیرات برگشت ناپذیر ساختار های اطراف دندان بوده در حالی که آماس لثه اینگونه نیست.

مسبب بیماری پریودنتیت چیست؟

علت بیماری پریودنتیت باکتری های پلاک می باشند. پلاک ماده چسبناکی است که چند ساعت پس از مسواک زدن روی دندان ها تشکیل می شود. جالب توجه است که این، واکنش بدن انسان به عفونت های باکتریایی است که بیشتر مشکل ساز می شود. سلول های دستگاه ایمنی بدن در تلاش برای از بین بردن باکتری ها، ماده ای از خود آزاد می کنند که باعث التهاب و تخریب لثه ها،رباط پریودنتال و یا استخوان آلوئولار (alveolar bone) می شود. این روند به تورم، خونریزی لثه ها، علائمی از التهاب لثه (که اولین مرحله بیماری پریودنتیت است) و لق شدن دندان ها که نشانه ای از پریودنتیت شدید می باشد(مرحله پیشرفته بیماری) منجر می شود.

مسئله دیگر آنجاست که اگر پلاک روی دندان ساخته شود به مرور زمان سخت و آهکی شده و به سنگ یا جرم (calculus)( که معمولا رسوب (tartar) نیز نامیده می شود) تبدیل می شود. از آنجایی که جرم برآمده تر از مینای دندان و یا سمنتوم(cementum) ( لایه ای که ریشه دندان را می پوشاند) است، در صورت ادامه پیدا کردن این انباشتگی، پلاک های بیشتری به آن می چسبند. استفاده از خمیر دندان ضد رسوب می تواند روند انباشته شدن جرم در اطراف دندان را کند کند اما تاثیری در رسوب هایی که قبلا در حد فاصل دندان و لثه جمع شده اند، ندارد .


دکتر سید حمید رضویان

دندانپزشک و متخصص درمان ریشه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *