پیشگیری از تعویض ایمپلنت دندان

پیشگیری از تعویض ایمپلنت دندان چگونه است؟

با رعایت برخی نکات می‌توانیم از نیاز به تعویض زودهنگام و پیش از پایان طول عمر ایمپلنت، پیشگیری کنیم. در ادامه این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان  نکات پیشگیری از تعویض ایمپلنت دندان را بیان کرده‌ایم:

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان، امری که به طور پیوسته بر توجه به آن تاکید می شود. داشتن بداشت دهان و دندان مناسب و خوب کار دشواری نیست و تنها با رعایت چند نکته ساده به راحتی می‌توانید سلامت دهان و دندان، ایمپلنت‌ها و سایر پروتزها و روکش‌های دندانی خود را تضمین کنید. کافی است که روزی دو بار مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از خمیر دندان و مسواک مناسب استفاده کنید.

مراجعه به ایمپلنتولوژیست با مهارت و دانش کافی

انتخاب ایمپلنتولوژیست از جهات مختلفی مهم است و در عدم نیاز به تعویض زودهنگام ایمپلنت نقش دارد. متخصص ایمپلنت با رعایت موارد زیر می‌تواند از نیاز به تعویض زودهنگام ایمپلنت جلوگیری کند:

  • ایمپلنتولوژیست پس از کاشت ایمپلنت باید نکات لازم در مورد مراقبت از ایمپلنت را به بیمار آموزش دهد.
  • ایمپلنتولوژیست همچنین باید از ایمپلنت‌های مرغوب و با کیفیت بالا برای انجام این درمان استفاده کند.
  • تشخیص صحیح مناسب بودن ایمپلنت به عنوان درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته بیمار به عهده ایشان است.
  • تشخیص صحیح مدت زمان مناسب بین مراحل کاشت ایمپلنت که بر موفقیت آمیز بودن درمان نیز تأثیر دارد، بر عهده ایشان است.
  • تشخیص داشتن تراکم کافی استخوان و کاشت پایه ایمپلنت در محل دقیق و صحیح خود بر عهده ایشان است و تا حدود زیادی به دانش، تجربه و مهارت ایشان بستگی دارد.

موارد استفاده و منع ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

رعایت نکات مراقبتی توسط بیمار

بیمار پس از انجام این درمان با رعایت برخی نکات می‌تواند از نیاز به تعویض ایمپلنت خود در مدت زمان کوتاه‌تری پیشگیری کند. این مراقبت‌های ساده شامل مواردی از قبیل رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف به موقع و کامل داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک در طول دوره نقاهت، عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات، انجام چکاپ‌های مرتب دندانپزشکی، توجه به علائمی مانند درد، تورم و قرمزی، استفاده از نایت گارد در صورت ابتلا به دندان قروچه، استفاده از محافظ دهانی در صورت مشارکت در ورزش‌های تماسی، عدم مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی و همچنین داشتن رژیم غذایی مناسبی که حاوی مقادیر زیادی شیرینی، اسید و همچنین الکل نباشد. می‌تواند به حفظ سلامتی ایمپلنت و پیشگیری از مشکلاتی که باعث ایجاد نیاز به تعویض ایمپلنت می‌شوند، هستند.

توجه به سلامت عمومی بدن

بیمار باید همواره به سلامت عمومی خود توجه داشته باشد. این امر نه تنها در حفظ سلامت ایمپلنت، بلکه در حفظ سلامت سایر ارگان‌های بدن نقش مهمی دارد. بیمار با انجام چکاپ‌های منظم می‌تواند از وجود بیماری‌های احتمالی مطلع شود و هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت اقدامات درمانی مورد نیاز اقدام کند تا دچار عوارض بعدی ناشی از آن آنها نشود.

انجام چکاپ‌های منظم دندانپزشکی

مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی برای بررسی وضعیت دهان و دندان و همچنین بررسی سلامت ایمپلنت و سایر پروتزها و روکش‌های دندانی اهمیت بسیار بالایی دارد. با انجام این کار در صورتی که هرگونه مشکلی وجود داشته باشد. در اسرع وقت تشخیص داده می‌شود و از ایجاد مشکلات جدی تر که می‌توانند به ایمپلنت آسیب برسانند، پیشگیری می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

چگونگی انجام تعویض ایمپلنت

نحوه انجام این کار بستگی به این دارد که کدام قطعه از ایمپلنت نیاز به تعویض دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

تعویض تاج ایمپلنت

تغییر رنگ ایمپلنت، شکستگی، ترک خوردگی و شل شدن تاج ایمپلنت باعث می‌شود که نیاز به تعویض پیدا کند. برای انجام این کار تاج قبلی برداشته شده و مجدداً عمل قالب‌گیری انجام می‌شود پس از ساخته شدن تاج در لابراتوار آن را بر روی پایه قبلی نصب می‌کنند.

تعویض پایه ایمپلنت

انجام این کار با خارج کردن پایه ایمپلنت از محل خود، انجام درمان‌های لازم و متناسب با مشکل پیش آمده برای بافت‌های زیرین و یا انجام پیوند استخوان برای افزایش تراکم استخوان آن ناحیه و … منتظر ماندن تا حاصل شدن بهبودی کامل و سپس کاشت مجدد پایه در آن ناحیه صورت می‌گیرد. (مراحل مجدداً همانند کاشت اولیه ایمپلنت انجام می‌شوند.)

 


مطالب پیشنهادی :

زمان مراجعه به متخصص درمان ریشه دندان

مراقبت از پروتز‌های متحرک

درمان جرم دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *