علل و مشکلات تنفس دهانی

بررسی علل و مشکلات تنفس دهانی

تنفس دهانی (به انگلیسی: Buccal pumping) و مشکلات آن امروزه بیش از هر زمان دیگری افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آلودگی هوا و آلاینده های موجود در آن تنفس دهانی و مشکلات آن را تشدید، و توجه به درمان تنفس دهانی را ضروری می‌کند. اگر بدانید مشکلات تنفس دهانی تنها به دهان بدبو محدود نمی‌شود، مطمئنا شما نیز به درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان و بزرگسالان توجه بیشتری خواهید داشت. در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان علل و مشکلات تنفس دهانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تنفس، اکسیژن مورد نیاز بدن را برای زنده ماندن تأمین می‌کند. همچنین تنفس باعث می‌شود کربن دی‌اکسید دفع شود. اگر تنفس در همه حال از جمله در هنگام خواب از طریق دهان صورت بگیرد، می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. در کودکان، تنفس دهانی می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها، بد شکل شدن چهره یا رشد ناکافی شود. در بزرگسالان تنفس دهانی مزمن می‌تواند موجب بوی بد دهان، بیماری لثه و تشدید علائم سایر بیماری‌ها شود.

اغلب تنفس دهانی باعث می‌شود در ظاهر دهان شخص اندکی باز شود. تنفس دهانی می‌تواند موجب قرارگیری نامناسب فک شود. این امر ممکن است باعث درد فک، دندان قروچه و بایت نامنظم شود که نیاز به درمان دارد. چندین مطالعه نشان داده‌اند در کودکانی که تنفس دهانی دارد رشد استخوان فک آنها دچار تغییر می‌شوند. احتمال آنکه در این افراد صورت کشیده تر به نظر برسد و فک‌ها به صورت یکسان روی یکدیگر قرار نگیرند بیشتر است.

دلایل تنفس دهانی و مشکلات آن

در تنفس طبیعی دهان فرد بسته است و این فرآیند از طریق بینی انجام می‌شود (البته تنفس دهانی در مواقعی مانند بالا بردن اجسام سنگین یا ورزش کردن طبیعیست). دلیل اصلی تنفس دهانی و مشکلات آن در گرفتگی تمام بینی یا قسمتی از آن است. زمانی که چیزی علت سخت نفس کشیدن از بینی یا علت بد نفس کشیدن کودکان شود، بدن به صورت خودکار برای دریافت هوا به تنفس از طریق دهان روی می‌آورد. رایج ترین دلایل تنفس از طریق دهان و علت سخت نفس کشیدن از بینی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

رایج ترین دلایل تنفس از طریق دهان

• گرفتگی بینی به دلیل آلرژی، سرماخوردگی و یا سینوزیت از معمول ترین و بی خطرترین موارد در علت سخت نفس کشیدن از بینی و علت بد نفس کشیدن کودکان و بزرگسالان هستند.
  • بزرگ بودن لوزه ها نیز می‌تواند پاسخ این سوال باشد که چرا کودک با دهان باز می‌خوابد. درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان و علاج خوابیدن با دهان باز در این شرایط اهمیت بالایی دارد.
  • پولیپ بینی و توده های خوش خیم در پوشش داخلی بینی نیز می‌توانند مانع فواید تنفس از بینی برای فرد شوند و انجام درمان دهان باز هنگام خواب را ضروری سازند.
  • بزرگ بودن شاخک های بینی یکی دیگر از مواردی است که موجب می‌شود فرد پیدا کردن درمان تنفس دهانی و علاج خوابیدن با دهان باز را احساس کند.
  • انحراف تیغه بینی نیز می‌تواند علت سخت نفس کشیدن از بینی، تنفس دهانی و مشکلات آن باشد.
  • علاوه بر مشکلات حلق و بینی، شکل و سایز فک هم در بروز مشکلات تنفس دهانی و مشکلات آن نقش به سزایی دارند.
  • شکل بینی
  • شکل و اندازه فک

تاثیرات تنفس دهانی روی دهان و دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

سایر دلایل تنفس دهانی

اختلال آپنه خواب انسدادی را نیز باید به عنوان یکی از دلایل تنفس از طریق دهان و علت سخت نفس کشیدن از بینی در نظر گرفت. این اختلالی باعث می‌شود تنفس فرد به طور ناخواسته برای مدت کوتاهی در خواب قطع شود. درمان تنفس دهانی و علاج خوابیدن با دهان باز در این حالت قابل چشم پوشی نیست.
وجود تومور نیز می‌تواند یکی از علت های (البته) بسیار نادر تنفس از طریق دهان و مشکلات تنفس دهانی باشد.
تنفس دهانی می‌تواند منشاء روانی نیز داشته باشد. استرس و اضطراب می‌تواند دستگاه عصبی سمپاتیک (خودکار) را فعال کند و به تنفس غیر طبیعی، تند و کم عمق از طریق دهان منجر شود.

نشانه های تنفس از طریق دهان

در بیشتر مواقع و تا زمانی که مشکلات جدی بروز پیدا نکنند، فرد متوجه نفس کشیدن از طریق دهان نشده و به دنبال درمان تنفس دهانی و علاج خوابیدن با دهان باز نیز نمی‌رود. توجه به علائم زیر می‌تواند در رفع سریع علت بد نفس کشیدن کودکان و درمان نفس کشیدن با دهان در کودکان نیز به شما کمک کند:

• خروپف در هنگام خواب و بیدار شدن با خستگی و بد خلقی
  • خشک شدن لب به همراه خشکی و بدبو شدن دهان
  • خواب آلودگی و مشکل در تمرکز
  • سیاه شدن زیر چشم
  • گرفتگی صدا

عوارض تنفس دهانی

در صورت عدم توجه به نشانه های تنفس از طریق دهان، مشکلات تنفس دهانی به طور جدی تری خود را نشان خواهند داد. علت سخت نفس کشیدن از بینی و نفس کشیدن از طریق دهان هر چه که باشد، در صورت مزمن بودن مشکلات زیر را ایجاد می‌کند:

• ایجاد احتمال آپنه خواب (همراه با خطرات آن) و خروپف
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان و بیماری های لثه