علت بسته بودن کانال دندان

عصب کشی دندان

اگر عصب کشی دندان تمام کانالهای ریشه توسط دندانپزشک صورت نگرفت، یعنی به دلایلی نتوانسته دندانپزشک تمام کانال های ریشه را پیدا کند و آنها را پاکسازی و عصب کشی دندان را انجام دهد. لازم است عصب کشی شوند، که در این وضعیت شخص باز هم وجود درد را احساس می کند. در بررسی ها نشان داده است که زمانی که پرکردگی دندان تخلیه می شود، دندانپزشک قادر به عصب کشی یا مشاهده و پیدا کردن کانال دندان اضافه نیست. که مجدداً باید در این وضعیت عصب کشی دندان انجام شود. و یا در شرایط دیگر عصب کشی دندان به نحوه ناقص انجام شده. یعنی تمام کانال های دندان توسط متخصص پاکسازی و پیدا شده است. می توان گفت که انتهای کانال ریشه باز و تمیز نشده است و این عمل ناقص صورت گرفته است.

در این رابطه هنگامی که شخص بیمار با عکس OPG به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کند، دندانپزشک با دیدن عکس به این پی می‌برد که این عصب کشی ناقص بوده. یعنی کانالهای دندان یا یکی از کانال ها به صورت کامل باز و پاکسازی شده است و متاسفانه عامل دیگر عصب کشی دندان ناقص بوده. در طی زمان احتمال دارد در انتهای ریشه درمان به صورت ناقص صورت گرفته است ایجاد کیست یا ضایعه کند. که با گذشت زمان این کیست ها سبب تحلیل استخوان و در نهایت از دست رفتن دندان می‌شود. که در این شرایط درمان عصب کشی نیاز به تجدید مجدد دارد.

علت بسته بودن کانال دندان | بهترین دندانپزشک اصفهانصفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

درمان کانال دندان چیست؟

بعضی ها بر این باورند که کانال دندان یک نوع درمان است. در صورتی که کانال دندان قسمتی از دندان است در حقیقت این قسمت دندان که شامل رگ های خونی و سلول های دیگر و بافت عصبی می شود خالی است. که به عنوان پالپ نیز شناخته می شود. ساختار دندان از ریشه و تاج است. تاج دندان قسمت بالای لثه واقع شده. در صورتی که ریشه درون فک و زیر تاج قرار دارد. دندان توسط ریشه ها، به استخوان فک متصل می شود. یک بخش خمیری شکل داخل ریشه و تاج یا همان کانال ریشه، وجود دارد که به آن پالپ گفته می شود.

کار اصلی پالپ، رطوبت مواد اطراف را فراهم و دندان را تغذیه می کند. هنگامی که گرما و سرما به اعصاب موجود در پالپ برسد، فرد درد را احساس می کند. امروزه درمان غدد درون ریز داخل دندان که به منظور کانال ریشه هستند، توسط دندانپزشکان درمان می شوند. اصولاً برای صحبت در مورد این روش اصطلاحاً کانال ریشه به کار می رود.

مطالعه بیشتر:

نکاتی درمورد عصب‌کشی دندان جلو

عصب کشی دندان های جلو چگونه است؟