عوارض لمینت دندان در دوران بارداری

بررسی عوارض لمینت دندان در دوران بارداری

در این مطلب از سایت دکتر سید حمید رضویان متخصص دندانپزشک اصفهان عوارض لمینت دندان در دوران بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم. از جمله درمان‌هایی که پرهیزی‌های بسیاری برای آن در دوران بارداری در نظر گرفته شده است، درمان‌های مربوط به دندان است؛ درواقع همواره توصیه شده است که حدالامکان درمان‌های مربوط به دندانپزشکی تا اتمام دوره بارداری به تعویق انداخته شود تا صدمه و آسیبی متوجه مادر و جنین نشود. مگر اینکه پوسیدگی دندان به قدری زیاد باشد که مشکلات جدی مانند عفونت لثه، شکستگی کامل دندان و… را به همراه داشته باشد.

لمینت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که جنبه زیبایی دارد بنابراین همه دندانپزشکان متفق القول‌اند که چنین خدماتی به دوران بعد از بارداری موکول شود مگر در موارد اورژانسی؛ البته لازم به ذکر است که حتی برای درمان در موارد اورژانسی نیز باید‌ها و نباید‌های بسیاری وجود دارد.

زنان باردار نباید برای طولانی مدت به قسمت پشت دراز بکشند

فرآیند لمینت دندان طولانی است بنابراین بیمار باید به مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی، به یک حالت ثابت دراز بکشد که این امر عملا برای خانم‌های باردار امکان‌پذیر نیست مخصوصا در ۳ ماهه پایانی بارداری. علت این محدودیت نیز این است که در این حالت امکان آسیب رسیدن به ساختار‌های مربوط به غذارسانی جنین در رحم مادر وجود دارد و همین امر سلامتی جنین را به خطر می‌اندازد.

برای نصب لمینت احتیاج به اشعه ایکس است

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید پیش از انجام لمینت انجام شود، گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دندان است که چنین تصاویری به کمک اشعه ایکس گرفته می‌شود. حتما به خوبی می‌دانید که قرار گرفتن خانم باردار در معرض اشعه ایکس، آسیب بسیار زیادی به مادر و علی الخصوص جنین می‌زند.

نکاتی در مورد لمینت دندان پوسیده | بهترین دندانپزشک اصفهان

بروز علائمی مانند التهاب لثه

تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری امری طبیعی است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. تغییر هورمون گاهی سبب بروز علائمی مانند التهاب لثه می‌شود. التهاب لثه می‌تواند بسیار دردناک باشد و از طرفی نیز عواقبی مانند عفونت لثه را به همراه دارد.

انجام لمینت دندان در دوران بارداری باعث تحلیل مینای دندان می شود

در دوران بارداری دندان‌ها به یکی از آسیب‌پذیر‌ترین عضو بدن تبدیل می‌شوند. بنابراین تحلیل رفتن مینای دندان در زنان باردار بسیار شایع است. حال آنکه برای لمینت، حتما باید مینای دندان تراشیده شود. تصور کنید که در چنین شرایطی چه ضربه و آسیب بزرگی را به دندان‌هایتان وارد می‌کنید. در دوره بارداری دندان به خودی خود دچار تحلیل و آسیب می‌شود. حال شما نیز با تراشیدن دندان‌ها زمینه تحلیل و آسیب رسیدن به آن‌ها را بیش از پیش فراهم کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر سید حمید رضویان بهترین دندانپزشک اصفهان

التهابات و ورم بدن در دوران بارداری را نادیده نگیرید

ورم بدن در دوران بارداری امری طبیعی است که بیش از ۹۰ درصد بانوان به آن دچار می‌شوند. زمانی که بدن دچار ورم می‌شود، لثه و دندان نیز در امان نخواهند بود بنابراین به وضوح می‌توان تغییر اندازه را در تمام عضو‌های بدن مشاهده کرد. حال نکته اصلی ماجرا این است که در انجام اصلاح طرح لبخند، مطابقت ونیر با دندان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اگر به آن توجه نشود پس از مدتی لمینت سرامیکی آسیب می‌بیند و همچنین دندان دچار پوسیدگی و… می‌شود.

پس از بارداری تمام ورم‌های بدن از بین می‌روند حال وضعیت دندان‌ها دیگر مثل ۹ ماه دوران بارداری نیست و به حالت اولیه خود بازگشته است. در چنین حالتی ممکن است بین لمینت و لثه فاصله ایجاد شود و پس از مدتی دندان نیز دچار پوسیدگی شود. بنابراین علاوه‌بر به هدر رفتن تمامی هزینه‌ها، سلامت دندان خود را نیز تا حدودی از دست خواهید داد.

پروسه اصلاح طرح لبخند با لمینت طولانی است

آخرین دلیل منع انجام لمینت دندان در بارداری این است که پروسه اصلاح طرح لبخند با لمینت طولانی است. و حدودا دو هفته الی ۳ هفته زمان نیاز است تا تمام دندان‌ها لمینت شوند. دلیل نیاز به چنین زمان طولانی، قالب‌گیری از دندان‌ها و ساخت لمینت در لابراتوار است.


مطالب پیشنهادی :

انتخاب مسواک و خمیردندان مخصوص کامپوزیت دندان

نکاتی درمورد کف بندی دندان

موارد انجام عصب کشی دندان کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *