استفاده صحیح از نخ دندان چگونه است؟

سطوح بين دنداني به هيچ وجه با استفاده از مسواك تميز نمي‌شوند و تنها با استفاده از نخ دندان مي‌توان اين سطوح را تميز كرد. نخ دندان، نخ ابريشمي مخصوصي است كه بايد آن را از داروخانه تهيه نمود. براي استفاده درست از نخ دندان بايد:
• قبل از استفاده دستها را با آب و صابون خوب بشوئيد.
• حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتيمتر از نخ دندان را ببريد و دو طرف نخي را كه بريده‌ايد  در هر دو دست به دور انگشت وسط بپيچيد

جهت نخ كشيدن دندانها، حداقل ۳۰ تا ۴۵ سانتيمتر نخ جدا كنيد.

• سه انگشت آخر را ببنديد و دو دست را از هم دوركنيد تا نخ محكم كشيده شود. به اين ترتيب انگشت نشانه و شست  هر دست آزاد مي‌ماند

با بستن سه انگشت آخر، انگشت نشانه و شست دو دست آزاد مانده و قدرت مانور بالايي به شما مي‌دهد.

• قطعه اي از نخ به طول ۲ تا ۵/۲ سانتي‌متر را بين انگشتان شست و اشاره دستها نگهداريد

طول نخي كه بين انگشتان دست آزاد باقي مي‌ماند، كافي است ۲ تا ۵/۲ سانتيمتر طول داشته باشد.

• براي واردكردن نخ بين دندانهاي فك پايين از دو انگشت اشاره و بين دندانهاي فك بالا از دو انگشت شست يا يك شست و يك انگشت اشاره استفاده كنيد.
• نخ را با حركتي شبيه اره كشيدن به آرامي به فضاي بين دندانها واردكنيد مراقب باشيد فشار نخ، لثه را زخمي نكند
مرحله بعد اين است كه نخ به آرامي با حركتي شبيه اره كشيدن به فضاي بين دندانها وارد شود
• پس از اينكه نخ را وارد فضاي بين دنداني كرديد ابتدا نخ را به سطح كناري دندان جلويي تكيه داده و با ملايمت به زير لبه لثه برده و آن را به ديواره دندان چسبانده و چند بار به طرف بالا و پائين حركت دهيد . به آرامي اين عمل را انجام دهيد تا به لثه مجاور دندان آسيب نرسانيد.
نخ را به كناره يكي از دندانها تكيه داده و به زير لبه لثه ببريد و سپس به ديواره دندان كناري بچسبانيد و چند بار به طرف بالا و پايين حركت دهيد. مواظب باشيد فشاري به لثه توسط نخ وارد نشود

• سپس قسمت تميز نخ را در همان محل به سطح كناري دندان پشتي بچسبانيد و همين كار را تكرار كنيد. بعد از آن نخ را از لاي دندانها خارج كنيد. آن قسمت از نخ را كه براي اين دندانها استفاده كرده‌ايد جابجا كنيد و نخ كشيدن دندان بعدي را شروع كنيد. اين كار را براي تمام سطوح بين دندانها تكراركنيد.

توجه كنيد كه:
• پشت آخرين دندان هر فك را نيز مثل دندانهاي ديگر نخ بكشيد.
• استفاده از نخ دندان براي كودك بايد به كمك والديني كه آموزش ديده باشند، انجام پذيرد. پس از اينكه كودك مهارت كافي را بدست آورد، بهتر است تا مدتي با نظارت والدين اين كار را انجام دهد.
• بهتر است روزي دو بار (شبها قبل از خواب و صبحها بعد از صبحانه) از نخ دندان و مسواك استفاده كنيد. در غير اينصورت حداقل شبها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان استفاده كرده، سپس دندانها را مسواك كنيد.
• اگر هنگام مسواك زدن و نخ كشيدن دندانها، درد و خونريزي وجود داشت، جاي نگراني نيست. در اكثر مواقع با ادامه اينكار و برطرف شدن التهاب لثه درد و خونريزي هم از بين مي رود. اگر پس از يك هفته علائم برطرف نشد حتماً بيمار را به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهيد.

نكته مهم: به جاي نخ دندان براي تميز كردن سطوح بين دندانها از هيچ نوع نخ ديگر يا وسايل سخت و نوك‌تيز مثل سنجاق و چوب كبريت استفاده نكنيد. در ضمن توجه داشته باشيد كه خلال دندان وسيله ايست كه به آساني به لثه آسيب مي‌رساند و استفاده از آن توصيه نمي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *